Prebona: Diesel köper teknologi från Prebona genom samarbetspartnern Polygiene

Prebona AB (publ) meddelar idag att samarbetet med Polygiene AB nu resulterat i en försäljning till Diesel där teknologi från Prebona kommer att ingå i ett antal jeanskollektioner med lansering våren 2021.

Polygiene, har framgångsrikt sålt in Odor Crunch, baserat på en teknologi som Prebona levererar, till Diesel. Odor Crunch eliminerar effektivt olika typer av lukter. Diesel är ett av världens ledande modehus, känt för bland annat sina jeans och ingår som en del av OTB-gruppen med en årlig omsättning på ca 15 miljarder kronor.

Prebona har ett exklusivt distributionsavtal med Polygiene avseende marknadsföring och försäljning av Prebonas lukteliminerande produkter inom bland annat textilområdet för sport och mode.

”Det är glädjande att vår patenterade teknologi, Prebona CompoTech, nu kommer att användas av ett sådant trendsättande och ledande bolag inom modeindustrin som Diesel”, kommenterar Patrik Bernstein, VD för Prebona AB. – ”Polygiene, som är på väg att bygga ett starkt, globalt varumärke runt bland annat vår teknologi, är ett perfekt exempel på hur vi som ett renodlat ’ingredient brand’, kan hjälpa andra varumärken att ha framgång på marknaden. Polygiene har dessutom nyligen genomfört ett antal ytterligare införsäljningar inom modeindustrin. Bland annat till en ledande producent av motorcykelkläder, Royal Enfield, som har tagit fram ett nytt sortiment inklusive hjälmar, jackor och handskar behandlade med Odor Crunch samt även mot bolag med kollektioner inom bland annat hästkläder och munskydd”, avslutar Patrik Bernstein.

Patrik Bernstein, VD, Telefon +46 70 638 2678, E-post: patrik.bernstein@prebona.com

Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som utvecklar, marknadsför och säljer funktionella, miljövänliga och kostnadseffektiva material och ytbeläggningar inom affärsområdena AirCare, SurfaceCare, AgriCare och inom dotterbolaget Prebona HealthCare AB. Prebonas vision är att bli en ledande leverantör av funktionella material och ytbeläggningar. Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på Spotlight Stockmarket. För mer information se www.prebona.com.