• Prebona/

Prebona: Nytt samarbete med ledande Skogsbolag i Sydafrika där Prebonas näringslösning ingår

Prebonas samarbetspartner OptiCept har knutit till sig flera ledande skogsbolag och odlare i Sydafrika, däribland multinationella bolag som Mondi Group och Sappi. Samtliga kommer att utvärdera den patenterade OptiBoost-teknologin som förbättrar rotning och kvalité för skogssticklingar i sin verksamhet. Genom avtalen öppnas möjligheter till behandling av mer än 100 miljoner sticklingar årligen. Prebona levererar näringslösningen i samarbetet.

Syftet med samarbetet är att påskynda en kommersialisering av OptiBoost-teknologin på den Sydafrikanska marknaden. Inledningsvis ska bolagen testa den patenterade vakuumimpregneringsteknologin på utvalda sticklingar från olika trädarter under en 12-månadsperiod. Uppstart är planerad till Q3 2024 och de deltagande företagen delar på kostnaderna.

-Detta är ett genombrott både avseende behandling av sticklingar och kommersiella aktiviteter på den afrikanska marknaden, säger Christian Östberg, VD Prebona AB.

Christian Östberg, VD, Telefon +46 70 7153247, E-post: christian.ostberg@prebona.com

Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som utvecklar, marknadsför och säljer funktionella, miljövänliga och kostnadseffektiva material och ytbeläggningar inom affärsområdena AirCare, SurfaceCare, AgriCare samt HealthCare. Prebonas vision är att bli en ledande leverantör av funktionella material och ytbeläggningar. Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på Spotlight Stockmarket. För mer information se www.prebona.com.