Prebona Inodorus lanseras av Helfo i Norge

Prebonas egna varumärke Inodorus OdorCare som marknadsförs mot sjuk- och äldrevården i Norden har nu blivit registrerad av Helfo i det norska försäkringssystemet. Det innebär att vissa patientgrupper kan få produkten utskriven kostnadsfritt på recept.

Prebona Inodorus marknadsförs i Norge av Prebonas distributör Berner Medical

Inodorus OdorCare reducerar effektivt störande lukter, vilket är ett stort problem inom sjuk och äldrevården. En fungerande lukteliminering kan signifikant förbättra patientens komfort och personalens arbetsmiljö. Förebyggandet av dålig lukt bidrar även till att patienter med stomi, inkontinens, kroniska sår etc kan förbättra sin livskvalitet och bli bekvämare i olika sociala sammanhang och det kan även leda till minskade sjukhusvårdstider för patienterna.

-Det är mycket glädjande och en kvalitetsstämpel att Helfo har registrerat produkten, säger Christian Östberg VD på Prebona. Det innebär också att införsäljningen mot apotek i Norge kommer att underlättas, avslutar Christian Östberg.

Prebona AB (publ)

Christian Östberg, VD, Telefon +46 70 7153247,

E-post: christian.ostberg@prebona.com

Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som utvecklar, marknadsför och säljer funktionella, miljövänliga och kostnadseffektiva material och ytbeläggningar inom affärsområdena AirCare, SurfaceCare, AgriCare samt HealthCare. Prebonas vision är att bli en ledande leverantör av funktionella material och ytbeläggningar. Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på Spotlight Stockmarket. För mer information se www.prebona.com.