Analysguiden: Ny biometrisk produkt

Precise Biometrics fjärde kvartal 2018 belastades med 5,4 miljoner kronor i omorganisationskostnader. Den nya produkten Precise YOUNiQTM som säkerställer digital identitet genom att kombinera olika typer av biometri går i kommersiell fas H2 2019.

Precise Biometrics (PB) utvecklar algoritmer för små finger­avtryckssensorer som kräver mindre processorkraft och minne. Bolaget har de senaste två åren breddat sin kundkrets till mellan 35 och 40 stycken främst sensor­tillverkare med tyngdpunkt i Kina och Taiwan,  men även några företag inriktade mot säkra betalningslösningar. PB:s affär väntas fortsatt ha sin tyngdpunkt på mobilsidan ytterligare ett par år.  Prisfallet på kapacitiva sensorer resulterar i volymökningar på mobiltelefoner inom lågprissegmentet. Det som växer är ultraljuds-sensorer (här är Qualcomm en viktig kund) samt optiska sensorer (Silead).

Nu kommer applikationer som smarta kort bland annat i samarbete med NXP, lås och bärbara teknik-accessoarer. Precise Biometrics breddar också sitt erbjudande till att bli ett konsumentorienterat och förflyttar sig därmed högre upp i värdekedjan. Det sker genom partnersamarbeten med andra företag som är starka inom röst, ansikte, iris etc mot fem nordiska industrivertikaler (B2B): Banker, Medicin, spel, underhållning och säkerhet. Företaget har tagit fram den biometriska plattformen Precise YounicTM inom detta område.

Det nyligen genomförda besparings- och effektiveringsprogrammet inom Fou väntas få full resultateffekt från andra halvåret 2019 med 10 miljoner kronor i årliga kostnadsbesparingar.

Vi justerar ned vår resultatprognos för 2019, men behåller ett bas-scenario med ett väsentligt resultatlyft under 2020. Detta till följd av goda utsikter inom under-glas och optiska sensorer, smarta kort och nya applikationer (nordiska vertikaler). Vår riktkurs för PB-aktien blir givet de nya prognoserna 1,53 (kronor (1,63),  som varierar från 1,01 kr i ett Bear Case-scenario till 2,14 kr i ett Bull Case-scenario. Läs hela analysen på Analysguiden..

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.