Analysguiden: Under-glas sensor växer

Precise Biometrics (PB) rapporterade cirka 10 procent lägre intäkter i kvartal 2/2018 jämfört med våra förväntningar. Dessutom lyste resultatsiffran fortsatt röd. Vi räknar dock liksom tidigare med en långsam vändning till det bättre från andra halvåret 2018.

Precise Biometrics (PB) utvecklar algoritmer för små fingeravtrycks-sensorer som kräver mindre processorkraft och minne än konkurrenterna. Bolaget har de senaste två åren breddat sin kundkrets till 28 sensortillverkare med tyngdpunkt i Kina samt två IT-säkerhetsföretag inirktade på säkra betalningslösningar. Förvärvet av amerikanska NextID Biometrics har stärkt PB:s erbjudande ytterligare. Segmenten har fram till år 2017 helt dominerats av smart phones, men nu kommer andra applikationer som smarta kort, lås och bärbara teknik-accessoarer. Tidsfaktorn är dock osäker, eftersom många leverantörer ska verifiera sina lösningar, speciellt kring de säkra betalkorten vilket kan förskjuta leveranser mot 2019.

Prisfallet på kapacitiva sensorer resulterar i volymökningar på mobiltelefoner inom lågprissegmentet (asiatiska tillverkare). Kunder som Qualcomm har en ultraljudsteknik (sensor under glas) som börjar få ett genombrott mot exklusivare smartphones, bland annat Huwaweis Honor 10. Detta där dessa mobiler vid upplåsning anpassas mot flera igenkänningssätt (iris, fingeravtryck etc). Biometrimarknaden väntas fortsätta att växa i volym de närmaste åren, där PB är väl positionerade att ta del av denna tillväxt via sin breda kundkrets.

Vi justerar ned våra intäkts- och resultatprognoser efter ett något lägre utfall än väntat under andra kvartalet 2018. Vi behåller dock ett scenario med högre intäkter och ett successivt bättre resultat kommande år. Detta till följd av goda utsikter inom under-glas sensorer (Qualcomm) samt smarta kort. Vår riktkurs för PB-aktien blir givet de nya prognoserna 1,86 kronor (2,00).

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.