Första mobiltelefonen med Precise Biometrics teknik

Som ett resultat av samarbetet med Fingerprint Cards (FPC) finns nu Precise Biometrics algoritm integrerad i en mobiltelefon.

I slutet av sommaren meddelade Precise Biometrics att de ingått ett avtal med FPC, tillverkare av fingeravtryckssensorer, och redan nu har den första mobiltelefonen som integrerar en FPC-sensor med Precise Biometrics algoritm Precise BioMatch™ Mobile släppts på den asiatiska marknaden.

-          Vi börjar nu se resultat av vårt samarbete med FPC och är mycket nöjda med att vår världsledande teknik för första gången integreras i en smartphone. Att det dessutom sker på den asiatiska marknaden är väldigt spännande eftersom en stor del av de mobiltelefontillverkare som förväntas integrera fingeravtrycksensorer finns där, säger Patrik Lindeberg, COO på Precise Biometrics.

Precise BioMatch™ Mobile bygger på samma algoritm som blev topprankad i testerna MINEX II och Ongoing MINEX, som utförts av den amerikanska myndigheten NIST (National Institue of Standards and Technology).

Precise BioMatch™ Mobile är optimerad för användning på smartphones och surfplattor med integrerad fingeravtryckssensor. Utöver fördelarna produkten erbjuder avseende biometrisk prestanda, hastighet och storlek, i förhållande till konkurrerande algoritmer, så är den även effektiv på att hantera rotation av fingeravtryck. Detta är mycket viktigt för användarupplevelsen i en mobil miljö.

På grund av sekretessavtal med FPC kan Precise Biometrics inte avslöja vem telefontillverkaren är.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Precise Biometrics AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 7  oktober 2013 kl. 08:00.

Telefon 046 31 11 00 eller 0734 35 11 00
E-post investor@precisebiometrics.com

Telefon 046 31 11 47 eller 0734 35 11 47
E-post patrik.norberg@precisebiometrics.com

Precise Biometrics är en marknadsledande leverantör av lösningar för igenkänning av fingeravtryck och för att säkerställa människors identitet. Med spetskompetens inom fingeravtrycksbiometri erbjuder Precise Biometrics snabb, exakt och säker verifiering av en person.

Tekniken kan användas för ID-, företags- och bankkort samt för tillgång till mobila lösningar, datorer och nätverk. Precise Biometrics levererar sina lösningar till företag och myndigheter över hela världen och företagets teknik är licensierad till nära 160 miljoner användare.