Inför Årsstämma i Precise Biometrics AB (Publ.)

Årsstämma hålls tisdagen den 22 april 2008, kl 16.00 i på Scandic Hotel Star, Glimmervägen 5 (Gastelyckans Industriområde) i Lund. Förteckning över de ärenden som föreslås förekomma på bolagsstämman intas i officiell kallelse som bifogas detta meddelande och som publiceras den 19 mars 2008 i Post- och Inrikes Tidningar och Svenska Dagbladet. Som framgår av kallelsen föreligger bl.a. följande förslag avseende ärenden på stämman: * I syfte att möjliggöra för bolaget att genomföra förvärv av aktier eller inkråm i företag mot betalning (helt eller delvis) i form av egna aktier och/eller konvertibler samt att erhålla kapitaltillskott från nya strategiskt viktiga ägare, föreslår styrelsen att den ges ett bemyndigande att, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om ökning av bolagets aktiekapital med högst 4 miljoner kronor genom utgivande av högst 10 miljoner aktier, vilket vid fullt utnyttjande motsvarar en utspädning om knappt 9,9 %. De närmare villkoren framgår av kallelsen. * Stämman föreslås besluta om ett incitamentsprogram till ledande befattningshavare i koncernen genom utgivande av högst 2,5 miljoner teckningsoptioner, vilka ger rätt att teckna motsvarande antal aktier i bolaget under perioden 1 januari 2011 till och med den 31 maj 2011 till en teckningskurs som motsvarar 180 % av genomsnittlig börskurs under perioden 1-14 maj 2008. Teckningsoptionerna skall tecknas av ett av bolaget helägt dotterbolag, som i sin tur skall överlåta optionsrätter på marknadsmässiga villkor till de ledande befattningshavarna. Vid full teckning och fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kan aktiekapitalet ökas med sammanlagt 1 miljon kronor, vilket motsvarar ca 2,5 % av bolagets nuvarande aktiekapital och röster. De närmare villkoren framgår av kallelsen. * Stämman föreslås fastställa riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag, vilket framgår av kallelsen. * Valberedningen har avseende styrelsen föreslagit omval av Marc Chatel, Jan T. Jørgensen, Eva Maria Matell, Lisa Thorsted och Lena Widin Klasén, med Lisa Thorsted som ordförande. Lars Grönberg och Christer Fåhraeus har avböjt omval. * För övriga förslag hänvisas till den bifogade kallelsen. * Bolagets årsredovisning 2007 är klar och kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.precisebiometrics.com från och med onsdagen den 19 mars 2008. För ytterligare information Thomas Marschall, VD och koncernchef, Precise Biometrics AB Telefon 046 31 11 00 E-post investor@precisebiometrics.com Precise Biometrics är ett innovativt företag som erbjuder lösningar för igenkänning av fingeravtryck för att säkerställa människors identitet. Med spetskompetens inom fingeravtrycksbiometri erbjuder Precise Biometrics snabb, exakt och säker verifiering. Vår kärnteknik Precise BioMatchTM integreras lätt i system för ID- och bankkort, säkerhetskretsar, access till datorer, nätverk och fysisk passerkontroll. Vi verkar på en global marknad och vår teknik är licensierad till mer än 78 miljoner användare över hela världen. Koncernen Precise Biometrics har dotterbolag i Sverige Storbritannien, Hong Kong och USA, samt ett delägt bolag i Kina. Företagets huvudkontor finns i Lund. Precise Biometrics är listade på Nordiska Börsen i Stockholms small cap lista (PREC). Läs mer på http://www.precisebiometrics.com/