Nya fingeravtrycksläsare för bank- och företagssektorn från Precise Biometrics

Nu börjar fingeravtrycksigenkänning slå igenom på riktigt utanför myndighetssektorn. Banker och företag börjar också på allvar se fördelarna med att använda biometriska lösningar. Precise Biometrics lanserar därför en ny generation av fingeravtrycksläsare som har designats för att möta olika typer av behov. Precise Sense™ är namnet på den nya familjen av fingeravtrycksläsare.

Precise Sense™ finns i flera olika utföranden för att uppfylla olika typer av krav. Målet är att varje kund ska ha möjlighet att välja en läsare som uppfyller den egna organisationens unika behov.

-            Låga kostnader är ett krav från våra företagskunder och det kan skapa problem för leverantören när produkterna samtidigt måste vara anpassningsbara och innehålla många funktioner. Vi har löst detta genom att erbjuda kunderna läsare med moduldesign där det går att välja mellan 6 olika modeller. Det innebär att kunderna alltid kan få de funktioner som uppfyller deras specifika behov, berättar Thomas Marschall, VD på Precise Biometrics.

Läsarna är särskilt utvecklade för stora företag och organisationer samt för banksektorn. Även vissa statliga myndigheter  har visat intresse för de nya produkter.

-          Vi ser verkligen framemot emot den här produktlanseringen och våra globala samarbetspartners känner likadant. Läsarna är dessutom väldigt snygga säger Thomas Marschall med ett leende.

Totalt kommer Precise Sense™ finnas i sex olika modeller, varav tre lanseras nu.  Bland modellerna finns kombinerade smartkort- och fingeravtrcksläsare, men även läsare för endast fingeravtryck. Alla läsarna är tillgängliga med olika typer av sensorer; swipe-  eller touchsensorer.

Läsare för kontaktlösa kort med NFC-fuktionalitet kommer att lanseras mot slutet av året. NFC är  en teknik som framförallt utvecklats för mobiltelefonindustrin. Marknaden för NFC förväntas ta ordentlig fart under 2012.

» Kontakta Precise Biometrics på sales@precisebiometrics.com eller

» Läs mer om Precise Sense på www.precisebiometrics.com/Sense

Thomas Marschall, CEO and President, Precise Biometrics AB
Tel: +46 46 31 11 10 eller +46 734 35 11 10
thomas.marschall@precisebiometrics.com

Precise Biometrics är ett marknadsledande företag verksamt inom lösningar för igenkänning av fingeravtryck för att säkerställa människors identitet på ett snabbt och säkert sätt.

Företagets kärnteknik, Precise Match-on-Card™, ger stora möjligheter för ID-, SIM, företags- och bankkort och kan användas för att access till byggnader, datorer och nätverk. Precise Biometrics levererar lösningar till företag och offentliga organisationer över hela världen och företagets teknik har licensierats till nära 100 miljoner användare.