Ökad säkerhet i amerikanska PIV-program med ny fingeravtrycksläsare

​Precise Biometrics lanserar en fingeravtrycksläsare för inbyggd, säker hantering av fingeravtrycksinformation: Precise 250 PIV. Den kombinerade fingeravtrycks- och smartkortsläsaren följer standarden ANSI 378 och innehåller en fingeravtrycksextraktor som är topprankad enligt det amerikanska Ongoing MINEX-programmet för interoperabilitet. Läsarna kommer att finnas tillgängliga första kvartalet 2011.

Precise Biometrics fingeravtrycksextraktorer är topprankade i interoperabilitetsprogrammet Ongoing MINEX, som drivs av det amerikanska standardiseringsinstitutet NIST (National Institute of Standards and Technology). Nu har tekniken byggts in i fingeravtrycksläsarna i Precise 200-serien – världens mest spridda kombinerade fingeravtrycks- och smartkortsläsare.

Precise Biometrics erbjuder mjukvara och hårdvara för igenkänning av fingeravtryck. I många fall kombineras företagets teknik med kort, vilket innebär att ett fingeravtryck lagras och matchas i ett smart kort – s.k. Match-on-Card. PIV, som är de amerikanska myndigheternas ID-kort för anställda, använder inte smartkortets inbyggda säkerhetsfunktioner, utan kortet används i stället bara för lagring av information. Genom att hantera alla fingeravtrycksprocesser i läsaren kan säkerheten förbättras betydligt, jämfört med att göra motsvarande processer i en dator.

Karin Sveheim, marknadschef på Precise Biometrics, kommenterar lanseringen:

-          Ett mycket stort antal av våra sålda fingeravtrycksläsare används inom amerikanska myndigheter. Amerikanska utrikesdepartementet är en av våra största kunder och där används vår fingeravtrycksteknik både för PIV- och Match-on-Card-tillämpningar. Nu ger vi alla myndighetsorganisationer möjlighet att hantera fingeravtrycks­information på ett säkert och enkelt sätt i kombination med PIV-korten. Jag ser detta som en viktig utökning av vår produktportfölj och lanseringen ligger rätt i tiden med tanke på att utrullningen av PIV-kort tar ny fart.

Precise 250 PIV i korthet:

• Den enda fingeravtrycks- och smartkortsläsaren som adderar biometrisk säkerhet till PIV-program
  •  FIPS 201-godkänd, följer de amerikanska specifikationerna för HSPD-12 och PIV
  • Extrahering och matchning med stöd för standarden ANSI 378 för fingeravtryckstemplat
  • Enkel och användarvänlig utformning

Besök Precise Biometrics i monter 507 på ”Smart Cards for Government” i Washington DC den 17–19 november.

För mer information, var vänlig och kontakta:
Karin Sveheim, Director of Markets, Precise Biometrics AB
Tel: 046 31 11 50 eller 0730 35 67 50
karin.sveheim@precisebiometrics.com

Precise Biometrics är ett marknadsledande företag verksamt inom lösningar för igenkänning av fingeravtryck för att säkerställa människors identitet på ett snabbt och säkert sätt.

Företagets kärnteknik, Precise Match-on-Card™, ger stora möjligheter för ID-, SIM, företags- och bankkort och kan användas för att access till byggnader, datorer och nätverk. Precise Biometrics levererar lösningar till företag och offentliga organisationer över hela världen och företagets teknik har licensierats till nära 100 miljoner användare.

Mer information finns på
www.precisebiometrics.com