Precise Biometrics erhåller mjukvaruorder från Department of State värd 4 Mkr

Precise Biometrics har erhållit en order på en mjukvaruuppgradering för US Department of State:s biometriska ID-kortsprogram för anställda. Uppgraderingen ger stöd för Windows Vista i myndighetens nuvarande Precise Match-on-Card(TM)-lösning. Det totala ordervärdet för Precise Biometrics är 4 Mkr.

Precise Match-on-Card(TM)-tekniken gör det möjligt för myndighetsanställda på amerikanska ambassader och konsulat över hela världen att logga in på nätverk och system med hjälp av sina fingeravtryck. Ordern, som är värd 4 Mkr, omfattar bland annat licenser och verktyg som gör Precise Match-on-Card(TM) och redan utrullade fingeravtrycksläsare kompatibla med Windows Vista. Dessutom omfattar ordern support och integration på plats. Leveransen kommer att äga rum under september och oktober 2008. US Department of State rullar ut Match-on-Card-lösningen till nya användare varje månad och kommer att ha mer än 60 000 användare i systemet inom några år. Precise Match-on-Card(TM) innebär att fingeravtrycksinformation lagras och matchas på ett smartkort för att fastställa en persons identitet. Eftersom fingeravtrycksinformationen inte lämnar kortet, behövs ingen databas och kortinnehavarens integritet skyddas. Enligt Department of States egna beräkningar sparar organisationen flera miljoner US-dollar per år i minskade kostnader för administration av lösenord. Precise Biometrics VD, Thomas Marschall, ser den utbredda användningen av Precise Match-on-Card(TM) i USA som ytterligare en stark bekräftelse på företagets marknadsledande ställning inom detta område. "US Department of State har det hittills mest framgångsrika biometriska ID-kortprogrammet för statliga myndigheter. Upprepade uppföljningsorder som denna är bevis för att vår teknik fungerar långsiktigt. Myndigheten har använt vår teknik i flera år, och vi är stolta över att de utökar användningen av vår Match-on-Card-teknik och fortsätter investera i detta system. Detta är dessutom bevis på att Match-on-Card kan samexistera med PIV i praktiken*. Vi ser att biometriska ID-kort för anställda drar till sig intresse från andra amerikanska instanser samt myndigheter i länder över hela världen på grund av framgången och fördelarna med säkerhet, kostnadseffektivitet och interoperabilitet,", säger Thomas Marschall. Precise Biometrics har under flera år framgångsrikt levererat Match-on-Card till andra ansedda amerikanska kunder, såsom FRAC (First Responders Access Card), NASA, FAA (Federal Aviation Administration) och en av de största amerikanska polismyndigheterna. Precise Biometrics har mer än 12 miljoner utrullade kortlicenser och närmare 80 miljoner kontrakterade licenser för sin Match-on-Card-teknik. * PIV är ett biometriskt kortprogram för amerikanska statliga myndigheter för identitetsverifiering (Personal Identity Verification) av statligt anställda och inhyrda konsulter enligt direktivet Homeland Security Presidential Directive 12 (HSPD-12). Idag inkluderar PIV inte Match-on-Card-teknik. http://www.nist.gov För ytterligare information Thomas Marschall, VD, Precise Biometrics AB Telefon 046 31 11 10 E-post thomas.marschall@precisebiometrics.com Precise Biometrics är ett innovativt företag som erbjuder lösningar för igenkänning av fingeravtryck för att säkerställa människors identitet. Med spetskompetens inom fingeravtrycksbiometri erbjuder Precise Biometrics snabb, exakt och säker verifiering. Vår kärnteknik Precise BioMatchTM integreras lätt i system för ID- och bankkort, säkerhetskretsar, access till datorer, nätverk och fysisk passerkontroll. Vi verkar på en global marknad och vår teknik är licensierad till mer än 78 miljoner användare över hela världen. Koncernen Precise Biometrics har dotterbolag i Sverige Storbritannien, Hong Kong och USA, samt ett delägt bolag i Kina. Företagets huvudkontor finns i Lund. Precise Biometrics är listade på Nordiska Börsen i Stockholms small cap lista (PREC). Läs mer på http://www.precisebiometrics.com/