Precise Biometrics genomför företrädesemission om cirka 50 MSEK för finansiering av tillväxt

* Nyemission om cirka 50 MSEK med företrädesrätt för Precise Biometrics aktieägare * Nyemissionen genomförs för att finansiera fortsatt tillväxt och öka marknadspenetrationen inom prioriterade marknadssegment * Givet godkännande vid extra bolagsstämma den 21 augusti löper anmälningsperioden 31 augusti - 14 september 2009 * Villkoren för nyemissionen, inklusive teckningskurs och teckningsrelation, kommer att fastställas och offentliggöras den 20 augusti 2009 "Den order som nyligen erhölls från amerikanska myndigheter är ytterligare bevis på vårt framgångsrika erbjudande. Nyemissionen förväntas medföra den finansiella flexibilitet som krävs för att ta nya order av motsvarande storlek och fokusera på långsiktiga och lönsamma affärer och stärka bolagets marknadsposition ytterligare" säger Thomas Marschall, VD i Precise Biometrics AB. Bakgrund och motiv Den 8 juli 2009 offentliggjorde Precise Biometrics den största ordern i bolagets historia. Ordervärdet uppgår till 6,1 MUSD och avser fingeravtrycksläsare och mjukvara till amerikanska myndigheter som skall levereras under 2009. Genom den amerikanska ordern har Precise Biometrics goda förutsättningar att nå den målsättning som kommunicerades 2006 om att bolaget ska vara lönsamt under räkenskapsåret 2009. För att fortsatt kunna hålla en hög tillväxttakt och möjliggöra nästa steg i bolagets utveckling måste bolagets rörelsekapital förstärkas. Dels på grund av att möjligheterna att, under rådande finansiella klimat, erhålla orderfinansiering från bankerna kraftigt har försämrats under de senaste nio månaderna, dels på grund av att leverantörerna kräver kortare betalningstid vilket anstränger likviditeten. Vidare har bolaget för avsikt att öka marknadsbearbetningen inom prioriterade marknadssegment och geografiska marknader genom att utöka resurserna inom marknadsföring och försäljning. En stark finansiell ställning förväntas också medföra en högre kreditrating, vilket ytterligare förbättrar förutsättningarna att erhålla fler order i linje med den nyligen aviserade amerikanska rekordordern. Mot denna bakgrund har styrelsen beslutat att genomföra en nyemission om cirka 50 MSEK. Emissionsvillkor Styrelsen för Precise Biometrics har den 30 juli 2009 beslutat att, villkorat av godkännande från extra bolagsstämma den 21 augusti 2009, genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare om cirka 50 MSEK. För det fall inte samtliga aktier tecknas med stöd av teckningsrätter kommer tilldelning av aktier att ske inom ramen för emissionens högsta belopp, varvid styrelsen tilldelar i första hand de som tecknat aktier med stöd av teckningsrätter, pro rata i förhållande till deras teckning med stöd av teckningsrätter, och i andra hand de som anmält intresse om att teckna aktier utan stöd av teckningsrätter, pro rata i förhållande till deras anmälda intresse. Anmälningsperioden löper under perioden 31 augusti - 14 september 2009, givet godkännande vid extra bolagsstämma den 21 augusti 2009. Styrelsen kommer den 20 augusti 2009 att fastställa samt offentliggöra teckningskurs för de nya aktierna och teckningsrelation. Preliminär tidplan för företrädesemissionen Teckningskurs och teckningsrelation fastställs 20 augusti 2009 Extra bolagsstämma i Precise Biometrics 21 augusti 2009 Prospektet offentliggörs omkring den 24 augusti 2009 Sista handelsdag i aktien med rätt till deltagande i nyemissionen 24 augusti 2009 Första handelsdag i aktien utan rätt till deltagande i nyemissionen 25 augusti 2009 Avstämningsdag för deltagande i nyemissionen 27 augusti 2009 Handel i teckningsrätter 31 aug - 9 sept 2009 Handel i betalda tecknade aktier (BTA) 31 augusti 2009 till dess emissionen registreras vid Bolagsverket Teckningstid i nyemissionen 31 aug - 14 sept 2009 I övrigt hänvisar Precise Biometrics till kallelse till extra bolagsstämma samt det kommande prospektet rörande företrädesemissionen. Finansiell rådgivare Remium AB är finansiell rådgivare till Precise Biometrics i samband med företrädesemissionen. För mer information Thomas Marschall, VD och koncernchef, Precise Biometrics AB Telefon 046-31 11 10 eller 0734-35 11 10 E-post thomas.marschall@precisebiometrics.com Patrik Norberg, CFO, Precise Biometrics AB Telefon 046 31 11 47 eller 0734 35 11 47 E-post patrik.norberg@precisebiometrics.com Precise Biometrics är marknadsledande på produkter och lösningar baserade på fingeravtrycks­igenkänning. Teknikensäkerställer människors identitet på ett snabbt och tillförlitigt sätt, samtidigt som den minskar kostnader för hantering av lösenord, identitetsstöld och bedrägeri. Precise Biometrics levererar till företag och myndighetsorganisationer över hela världen och vår teknik är licensierad till närmare 100 miljoner användare. Precise Biometrics är listade på NASDAQ OMX Stockholms small cap-lista (PREC). För mer information, besök oss på www.precisebiometrics.com eller se en videopresentation på www.precisebiometrics.com/share-issue-video Viktig information Offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Kanada, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika, Australien eller annat land där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras, reproduceras eller uppvisas på sätt som står i strid med sådana restriktioner. Underlåtenhet att efterkomma denna anvisning kan innebära brott mot United States Securities Act från 1933 ("Securities Act") eller tillämpliga lagar i andra jurisdiktioner. Detta pressmeddelande innehåller inte och utgör inte en inbjudan eller ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i Precise Biometrics. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i Precise Biometrics kommer endast att ske genom det prospekt som Precise Biometrics avser att offentliggöra omkring den 24 augusti 2009, vilket prospekt bl.a. kommer att innehålla redovisningshandlingar samt information om Precise Biometrics styrelse och revisorer. Varken teckningsrätterna, de betalade tecknade aktierna eller de nya aktierna kommer att registreras enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada och får inte överlåtas eller erbjudas till försäljning i USA eller Kanada eller till person med hemvist där eller för sådan persons räkning annat än i sådana undantagsfall som inte kräver registrering enligt Securities Act eller någon provinslag i Kanada.