Precise Biometrics lanserar ekosystem av lösningar för Tactivo™

Precise Biometrics lanserar idag ett globalt ekosystem av lösningar för smartphones och surfplattor som kan användas med deras fingeravtrycks- och smartkortsläsare Tactivo. Tactivo gör det möjligt för både Android- och iOS-appar att utnyttja säkerheten och användarvänligheten hos fingeravtryck och smartkort. Ekosystemet omfattar flera olika typer av lösningar såsom kryptering och signering av e-mail, säker internetsurfning och mycket mer.

Tactivo är en produktfamilj med smartkort- och fingeravtrycksläsare för smartphones och surfplattor som stödjer både iOS och Android. Genom att använda sitt finger eller ett smartkort (t.ex. amerikanska kort som PIV, CAC, PIV-I och TWIC) kan användare autentiseras i en mobil lösning. Detta skapar en säker infrastruktur, möjliggör att information delas på ett säkert sätt samtidigt som det ökar både effektivitet och samarbetsmöjligheter i en mobil arbetsmiljö.

I ekosystemet finns en stor variation av partnerlösningar som stödjer säker autentisering med Tactivo i flera olika typer av applikationer:

• Säker signering och kryptering av e-mail
  • Säker internetsurfning
  • Säker verifikation av information på myndighetskort
  • Säker utrullning av appar till företagsanställda
  • Applikationer för arbetsflöden, t.ex. säker delning av dokument

- Vi kommer fortsätta att utöka ekosystemet så att våra kunder har så många valmöjligheter som möjligt, och kan se en snabb return-on-investment på sina initiativ för en mobil arbetsmiljö med Tactivo, säger Jeff Scott, försäljningschef i Nord- och Sydamerika.

Trenden BYOD (Bring Your Own Device*) och att säkra mobila arbetsmiljöer tvingar myndigheter och företag att skaffa riktlinjer och implementera lösningar som ger anställda säkra möjligheter att använda sina smartphones och surfplattor.

Hela produktfamiljen Tactivo är sedan tidigare GSA APL-godkänd. Detta i kombination med att Tactivo är tillverkad i USA innebär att alla produkterna i Tactivo-familjen är väl positionerade för amerikanska myndigheter. Produkterna erbjuds dessutom till ett kostnadseffektivt pris. http://www.precisebiometrics.com/Mobile-Device-Security

Utvecklare som är intresserade att bygga säkra applikationer för Tactivo erbjuds gratis utvecklingsverktyg för iOS och Android. Maila partners@precisebiometrics.com för mer information.

*Bring Your Own Device syftar till trenden att anställda inom företag och myndigheter använder sina egna mobiltelefoner eller surfplattor i arbetet.

Telefon 046 31 11 10 eller 0734 35 11 10
thomas.marschall@precisebiometrics.com

Telefon 046 31 11 47 eller 0734 35 11 47
E-post patrik.norberg@precisebiometrics.com

Precise Biometrics är en marknadsledande leverantör av lösningar för igenkänning av fingeravtryck och för att säkerställa människors identitet. Med spetskompetens inom fingeravtrycksbiometri erbjuder Precise Biometrics snabb, exakt och säker verifiering av en person.

Tekniken kan användas för ID-, företags- och bankkort samt för tillgång till mobila lösningar, datorer och nätverk. Precise Biometrics levererar sina lösningar till företag och myndigheter över hela världen och företagets teknik är licensierad till nära 160 miljoner användare.