Precise Biometrics levererar Precise Match-on-Card(TM) licenser till ytterligare ett nationellt ID-kortsprojekt

Precise Biometrics AB (publ), ett svenskt företag som utvecklar och säljer världsledande och användarvänliga biometriska säkerhetslösningar baserade på fingeravtryck och smartkort, har återigen vunnit en upphandling av nationella ID-kort. Projektet omfattar licensiering av Precise Match-on-Card(TM) tekniken, som kommer att integreras i korten till landets samtliga invånare.

Projektet innebär att Precise Biometrics, som ingår i ett konsortium tillsammans med en partner, har vunnit upphandlingen av de nationella ID-korten till ett mindre land. Ordern omfattar licenser av Precise Match-on-Card(TM) teknik och leverans kommer att påbörjas under första halvåret 2008. Information om vilket land ordern avser kan av affärsmässiga skäl lämnas tidigast under nästa kvartal. Med Precise Match-on-Card(TM) tekniken kan den biometriska identitetskontrollen ske direkt på kortet. Detta innebär att kontrollen kan ske off-line utan krav på externa databaser vilket blir en alltmer betydelsefull parameter vid nationella ID-kortsprojekt där allt större krav ställs på skydd för den personliga integriteten. "Vi har under en lång tid kommunicerat att de nationella ID-kortprojekten är långsiktiga och att det ofta tar flera år innan nödvändiga beslut tas av nationella myndigheter och nödvändiga politiska processer har avslutats. Det är samtidigt med stor glädje som vi kan konstatera att det i många länder som hittills gett ut nationella ID- kort är vår Match-on-Card teknik som används. Framgångarna visar att vår långsiktiga marknadsstrategi varit riktig och därför ser vi fram emot kommande projekt runt om i världen", säger Thomas Marschall, VD och koncernchef för Precise Biometrics AB. För ytterligare information Thomas Marschall, VD och koncernchef, Precise Biometrics AB Telefon 046 31 11 10 eller 0734 35 11 10 E-post thomas.marschall@precisebiometrics.com Precise Biometrics är ett innovativt företag som erbjuder lösningar för igenkänning av fingeravtryck för att säkerställa människors identitet. Med spetskompetens inom fingeravtrycksbiometri erbjuder Precise Biometrics snabb, exakt och säker verifiering. Vår kärnteknik Precise BioMatchTM integreras lätt i system för ID- och bankkort, säkerhetskretsar, access till datorer, nätverk och fysisk passerkontroll. Vi verkar på en global marknad och vår teknik är licensierad till mer än 78 miljoner användare över hela världen. Koncernen Precise Biometrics har dotterbolag i Sverige Storbritannien, Hong Kong och USA, samt ett delägt bolag i Kina. Företagets huvudkontor finns i Lund. Precise Biometrics är listade på Nordiska Börsen i Stockholms small cap lista (PREC). Läs mer på http://www.precisebiometrics.com/