Precise Biometrics nyemission kraftigt övertecknad

Precise Biometrics har framgångsrikt avslutat en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare genom vilken Bolaget tillförs 54,0 MSEK före emissionskostnader. Emissionen tecknades till 178% och genomfördes för att finansiera fortsatt tillväxt och öka marknadspenetrationen inom prioriterade marknadssegment.

Sammanlagt tecknades 32 839 867 aktier med stöd av företrädesrätt, motsvarande 97,3% av antalet aktier. Vidare tecknades 900 333 aktier med stöd av subsidiär företrädesrätt och utan stöd av teckningsrätter, motsvarande 2,7% av antalet aktier. Företrädesemissionen är därmed fulltecknad och ökar antalet aktier med 33 740 200 till 134 960 800. Genom nyemissionen ökar Precise Biometrics aktiekapital med 13 496 080 SEK till 53 984 320 SEK. I en kommentar säger Precise Biometrics VD Thomas Marschall: - Vi är stolta över att genomföra en nyemission utan garantiåtaganden vars utfall visar att bolagets aktieägare har en stark tilltro till företagets strategi och potential. Nyemissionen innebär att vi får den finansiella flexibilitet som krävs för att ta nya större order, fokusera på långsiktiga och lönsamma affärer samt stärka bolagets marknadsposition ytterligare. De som har tecknat aktier utan företrädesrätt kommer att tilldelas aktier i enlighet med de principer som anges i prospektet. Avräkningsnotor till de personer som tecknat aktier utan företrädesrätt beräknas utfärdas omkring den 21 september 2009. Enbart de som erhåller tilldelning meddelas. Så snart aktiekapitalökningen har registrerats av Bolagsverket kommer betalda tecknade aktier (BTA) i företrädesemissionen att omvandlas till nya aktier. Handel i nya aktier beräknas kunna påbörjas på NASDAQ OMX omkring den 9 oktober 2009. Finansiell rådgivare Remium AB har agerat finansiell rådgivare till Precise Biometrics i samband med företrädesemissionen.