Precise Biometrics och NXP Semiconductors ingår samarbete

Precise Biometrics och NXP meddelar att de har undertecknat ett partneravtal. Samarbetet gör att NXP kan använda Precise Biometrics ledande fingeravtrycksteknik, Precise Match-on-Card™, på de chips som används på smarta ID-kort.

NXP Semiconductors N.V. är ett ledande halvledarföretag med cirka 30 000 anställda i över 20 länder. Företagets kontakt- och kontaktlösa smarta chip används inom många olika verksamheter, t.ex. program för nationella ID-kort, regeringar, IT och säkerhet. NXP:s samarbete med Precise Biometrics gör att Precise Biometrics Match-on-Card-teknik kan användas på NXP:s smarta chip. Precise Match-on-Card möjligör lagring och matchning av fingeratrycket direkt på kortet. Den biometriska verifieringen minskar bedrägerier, skyddar personlig information och möjliggör säker identitetskontroll.

Precise Match-on-Card används med framgång i sex nationella ID-kortsprojekt - Nigeria, Portugal, Qatar, Bahrain, Thailand och Venezuela. Lösningen används också vid fysisk passerkontroll samt för företagsID‐kort inom både den privata och offentliga sektorn.

Precise Biometrics VD Thomas Marschall kommenterar:

- Precise Match-on-Card är en överlägsen och beprövad teknik för igenkänning av fingeravtryck – en teknik som NXP:s kunder kan lita på.Vårt samarbete med NXP kommer att ge kunderna ett alternativ som kombinerar det bästa från både smarta chip och Match-on-Card lösningar för igenkänning av fingeravtryck. Vi tror att NXP, tillsammans med Precise Biometrics, kommer att utöka försprånget gentemot konkurrenterna när det gäller att erbjuda kunderna de bästa och säkraste lösningarna med Match-on-Card. Vi räknar med att se de första resultateffekterna av detta samarbete under slutet av 2011 eller under 2012.

NXP Semiconductors är ett ledande halvledarföretag. Deras applikationer används i en mängd olika tillämpningar, såsom identifiering, trådlös infrastruktur, belysning, industri-, mobil-, konsument-och datorapplikationer. NXP omsatte 4,4 miljarder USD under 2010.

För mer information:
Thomas Marschall, VD och koncernchef, Precise Biometrics AB
Tel: 46 46 31 11 10 eller 46 734 35 11 10
E-mail  thomas.marschall@precisebiometrics.com

Precise Biometrics är ett marknadsledande företag verksamt inom lösningar för igenkänning av fingeravtryck för att säkerställa människors identitet på ett snabbt och säkert sätt.

Företagets kärnteknik, Precise Match-on-Card™, ger stora möjligheter för ID-, SIM, företags- och bankkort och kan användas för att access till byggnader, datorer och nätverk. Precise Biometrics levererar lösningar till företag och offentliga organisationer över hela världen och företagets teknik har licensierats till nära 160 miljoner användare.