Precise Biometrics presenterar ny organisation och nya affärsområden

Precise Biometrics AB (publ), som utvecklar och säljer världsledande och användarvänliga biometriska säkerhetslösningar baserade på fingeravtryck och smartkort, har beslutat att genomföra en organisationsförändring.

Denna genomförs som ett led i en ny och långsiktig effektiviserings- och marknadsstrategi. Målsättningen är att genom intern samordning uppnå betydande kostnadsbesparingar samtidigt som framtida marknadsinsatser mer effektivt ska styras mot ett antal prioriterade marknadssegment. Planerna följer det som skrevs i prospektet, som publicerades i samband med nyligen genomförd nyemission. Organisationsförändringar kommer även att beröra koncernens dotterbolag. Förändring- arna genomförs som ett led i arbetet med att uppnå betydande kostnadseffektivisering, men också för att på ett bättre sätt samordna koncernens sälj-, konsult- och utvecklings- resurser. Precise Biometrics koncernchef Thomas Marschall menar att tidpunkten är väl vald för de beslutade förändringarna. "Sedan jag tillträdde som koncernchef har vi genomfört ett intensivt arbete med att analysera organisationens effektivitet och kostnader likväl som förutsättningarna för ökad försäljning och en effektivare marknadsstrategi. Vi har definierat ett antal områden där vi dels ser möjligheter till betydande kostnadseffektiviseringar vilket är nödvändigt för att nå målet om ett positivt kassaflöde, dels spännande möjligheter till en förbättrad försäljning och framflyttad marknadsposition. Som ett led i en ny marknadsstrategi har vi exempelvis beslutat att bilda de nya affärsområdena Biometric Aviation Solutions och Biometric Embedded Solutions. Inom Biometric Aviation Solutions kommer vi att bygga våra satsningar på den framgång vi haft med den biometriapplikation som utvecklats för SAS. Det konceptet ska vi nu marknadsföra även internationellt med de anpassningar som blir nödvändiga för olika länder, flygbolag och flygplatser. Inom området inbyggda lösningar, Biometric Embedded Solutions, har vårt partnerskap med Oki-koncernen gett så positiva signaler om förväntade volymmarknader att vi beslutat att inleda en mer omfattande bearbetning av världsmarknaden för att etablera fler partnerskap med stora marknads- aktörer", säger Thomas Marschall. Organisationsförändringarna innebär att koncernen förväntas reducera antalet medarbetare med cirka 10 personer. Inklusive naturliga avgångar innebär detta en personalminskning med 25 %, jämfört med ingången av kvartal tre. Thomas Marschall ser det som en nödvändig men också naturlig åtgärd, bland annat eftersom biometrimark- naden går in i en ny fas och fokus förskjuts från teknik till marknad. Som ett led i att bättre ta tillvara på de synergieffekter som verksamheten inom Fyrplus Teknik kan tillföra den övriga koncernen kommer verksamheten att tydligare integreras i Precise Biometrics. "Vår ambition att bedriva marknadsarbetet med utgångspunkt från ett betydligare starkare fokus på kundbehov och breda lösningar, där Precise Biometrics erbjuder mer heltäckande totalkoncept mot såväl partners som slutkunder, gör att vi tydligare måste lyfta fram den unika spetskompetens som finns inom koncernen. En del av denna kompetens finns inom dotterbolaget Fyrplus Teknik och genom att i större utsträckning integrera sälj- och konsultresurser under varumärket Precise Biometrics kommer vi att kunna erbjuda mer attraktiva lösningar", avslutar Thomas Marschall. För ytterligare information Ann-Sofi Höijenstam, Corporate Communications Manager, Precise Biometrics AB Telefon 046 31 11 47 eller 0734 35 11 47 E-post ann-sofi.hoijenstam@precisebiometrics.com Precise Biometrics AB (publ.) är ett innovativt säkerhetsföretag som levererar världsledande system för autentisering med hjälp av fingeravtryck och smartkort. Bolagets lösningar ersätter nycklar, PIN-koder och lösenord och ökar säkerheten i ID-kort och pass. Med den egenutvecklade tekniken Precise Match-on-Card(TM), har bolaget en ledande ställning inom smarta ID-kort. Produktsortimentet inkluderar bland annat system för passerkontroll, för access till datorer och nätverk samt ID-kort och pass. Koncernen Precise Biometrics har dotterbolag i Sverige, Storbritannien och USA samt ett joint ventureavtal i Kina. Företagets huvudkontor finns i Lund. Precise Biometrics är noterat på Nordiska Börsen i Stockholms small cap lista (PREC). Läs mer på http://www.precisebiometrics.com/