• Precise Biometrics/

Precise Biometrics tilldelas 2015 års Frost & Sullivan Award for Global Customer Value Leadership inom fingeravtrycksbiometri för mobila enheter

Till grund för utmärkelsen ligger mjukvarulösningen Precise BioMatch™Mobile som möjliggör bekväm och säker fingeravtrycksigenkänning för smartphones och surfplattor.

Frost & Sullivan har tilldelat Precise Biometrics 2015 Global Frost & Sullivan Award for Customer Value Leadership baserat på en nyligen genomförd analys av området fingeravtrycksbiometri för mobila enheter. I motiveringen till priset lovordas mjukvarulösningen Precise BioMatch Mobile som möjliggör bekväm och säker fingeravtrycksigenkänning för smartphones och surfplattor. 2014 integrerades Precise BioMatch Mobile i världens första Android-smartphone med fingeravtryckssensor.

"Precise Biometrics är ledande inom den globala marknaden för fingeravtrycksbiometri för mobila enheter. Bolagets fingeravtrycksteknologi erbjuder överlägsen bekvämlighet och säkerhet som är en viktig förutsättning för att tillverkarna av mobiltelefoner ska klara övergången till det nya autentiseringsparadigment", säger Nandini Bhattacharya, Senior Research Analyst hos Frost & Sullivan.

Utöver det robusta utbudet av lösningar och den tillfredsställande kundupplevelse Precise Biometrics erbjuder, berömmer Frost & Sullivan bolaget för kvalitetsnivån på sina tjänster och professionell support som garanterar att kunderna får den service de behöver.

"Vår fingeravtrycksteknologi bygger på nästan 20 års forskning och utvecklades redan från början för integration i mobila enheter. Under åren har våra produkter fått toppbetyg i prestandamätningar och den här utmärkelsen är ett erkännande från mobilindustrin av att vår fingeravtrycksteknologi säkerställer en överlägsen användarupplevelse genom att erbjuda den bästa kombinationen av bekvämlighet och säkerhet", säger Precise Biometrics VD Håkan Persson.

Precise BioMatch Mobile möjliggör enkel integration av fingeravtrycksfunktionalitet i smartphones och surfplattor. En unik patentskyddad hybridalgoritm optimerar lösningen för små touchsensorer i mobila miljöer. Mjukvaran ger snabb, noggrann och säker autentisering av användarens identitet vilket gör det lätt och bekvämt för konsumenterna att låsa upp sina mobila enheter eller autentisera sig för tjänster.

Precise BioMatch Mobile har utvecklats för fingeravtrycksigenkänning på mobila enheter medan Precise BioMatch Embedded, som bygger på samma fingeravtrycksalgoritm, kan användas för att integrera fingeravtrycksigenkänning i olika hårdvaruplattformar, till exempel i enheter för tids- och närvaroregistrering, kassaterminaler, datorer och mycket mer.

I sin analys av fingeravtrycksbiometri för mobila enheter redogör Frost & Sullivan för hur den pågående ökningen av identitetsstölder och bedrägerier har drivit efterfrågan på en striktare verifieringsprocess för mobila enheter. PIN-kod och lösenord kan lätt glömmas eller stjälas. Fingeravtrycksteknologi ger både ökad säkerhet och bekvämlighet för användaren, vilket medfört en snabb tillväxt av efterfrågan från mobil- och OEM-tillverkare på lösningar för verifiering via fingeravtryck. Tillverkarna vill inte bara ha en veriferingsteknologi med hög precision utan även en lösning som är enkel att integrera in i den mobila miljön.

OM UTMÄRKELSEN
Frost & Sullivan delar varje år ut denna utmärkelse till det företag som genom överlägsen tillämpning av strategier proaktivt har skapat värde för sina kunder, med fokus på att förbättra deras avkastning på den investering de gör i företagets tjänster eller produkter. Utmärkelsen Customer Value Leadership Award är ett erkännande av företagets unika fokus på att förbättra det värde kunderna erbjuds utöver god kundservice, vilket leder till ökad kundlojalitet och i slutänden till en breddning av kundbasen
.

Frost & Sullivans Best Practices Awards är ett erkännande av företag på regionala och globala marknader som har presterat utöver det förväntade inom områden som ledarskap, teknisk innovation, kundservice och strategisk produktutveckling. Industrianalytiker jämför aktörerna på marknaden och mäter prestanda genom djupintervjuer, analyser och omfattande sekundär forskning för att hitta bästa praxis för branschen.

Om du vill läsa bakgrunden och motivering till utmärkelsen
, klicka här.

OM FROST & SULLIVAN
Frost & Sullivan, partnerföretaget för tillväxt, gör det möjligt för sina klienter att växa snabbare och uppnå ledande positioner inom tillväxt, innovation och ledarskap. Frost & Sullivans Growth Partnership Service förser VD och affärsutvecklingsteam med forskningsresultat och modeller för bästa praxis som kan utgöra grunden för utveckling, utvärdering och tillämpning av kraftfulla tillväxtstrategier. Med 40 kontor på sex kontinenter och 50 års erfarenhet i ryggen samarbetar Frost & Sullivan med Global 1000-företag, företag under utveckling och investerare. För mer information, gå till http://www.frost.com.

Håkan Persson, VD, Precise Biometrics AB

Telefon; 046 31 11 05 eller 0734 35 11 05
E-post; hakan.persson@precisebiometrics.com

Precise Biometrics är en marknadsledande leverantör av lösningar för igenkänning av fingeravtryck och för att säkerställa människors identitet. Med spetskompetens inom fingeravtrycksbiometri erbjuder Precise Biometrics snabb, exakt och säker verifiering av en person. Tekniken kan användas för ID-, företags- och bankkort samt för tillgång till mobila lösningar, datorer och nätverk. Bolaget levererar sina lösningar till företag och myndigheter över hela världen och företagets teknik är licensierad till nära 160 miljoner användare.

Mer information finns på www.precisebiometrics.com