Precise Biometrics visar rekordhög omsättning & förbättrad marginal

Precise Biometrics AB (publ), org nr 556545-6596 Bokslutskommuniké för perioden januari – december 2009

• Koncernens nettoomsättning för räkenskapsåret uppgick till 68,7 Mkr (45,9) och för fjärde kvartalet till 32,1 Mkr (11,5). • Resultatet för räkenskapsåret uppgick till -21,8 Mkr (-54,2) efter skatt och för fjärde kvartalet till 2,8 Mkr (-35,8). • Resultat per aktie för räkenskapsåret uppgick till -0,19 kr (-0,54) och för fjärde kvartalet till 0,02 kr (-0,35). • Likvida medel uppgick vid räkenskapsårets slut till 40,9 Mkr (11,3). Kassaflödet under fjärde kvartalet uppgick till -18,4 Mkr. Justerat för återbetalning av den kredit som erhölls under 2008 samt betalning av emissionskostnader uppgick kassaflödet under fjärde kvartalet till -1,4 Mkr. Väsentliga händelser under året • Företaget erhöll en order på ca 6,0 Musd från amerikanska myndigheter, relaterad till Precise Match-on-Card™ inom ramen för Cyber Security. Ordern kommer att slutlevereras under första kvartalet 2010. • Precise Biometrics har ingått i ett strategiskt partnerskap med nigerianska Interswitch med målet att utveckla bankapplikationer för den afrikanska marknaden. Ett första projekt, värt minst 2 Mkr i licensintäkter, har redan inletts och fakturerats. • Precise Biometrics erhöll en uppföljningsorder på hård- och mjukvara värd 2,1 Mkr från en tidigare myndighetskund i Mellanöstern. • Tillsammans med Gemalto, världens största leverantör av smarta kort, presenterade Precise Biometrics Gemalto.NET Bio för inloggning på datorer i Windowsmiljö i april. • Precise Biometrics har under året genomfört en nyemission med företrädesrätt för befintliga aktieägare genom vilken bolaget tillförts 50,6 Mkr efter emissionskostnader. Den icke-garanterade emissionen tecknades till 178% och genomfördes för att finansiera fortsatt tillväxt och öka marknadspenetrationen inom prioriterade marknadssegment • Det helägda dottterbolaget Precise Biometrics Solutions har omorganiserats på grund av icke uppnådda förväntningar inom flygindustrin. Som en konsekvens av detta har Precise Biometrics AB, under tredje kvartalet, skrivit ned goodwill-värdet på 5,0 Mkr i dotterbolaget.