Precise Match-on-Card™ utvalt för nigerianskt nationellt ID-kort

Precise Biometrics kommer att leverera sin Match-on-Card-teknik till det nationella ID-kortet i Nigera. Inledningsvis omfattar ordern 50 miljoner invånare. Kortet kommer att användas både som ID-kort och bankkort. Affären vanns genom Precise Biometrics nigerianska partner Interswitch. När det gäller nationella ID-kortsprojekt är det förväntade ordervärdet det hittills största för Precise Biometrics.

Precise Biometrics nigerianska partner Interswitch är medlem i One SecureCard-konsortiumet som har vunnit 50% av det totala ID-kortsprojektet. Nigera kommer börja utfärda ID-kort till sina invånare under året. Totalt planeras 100 miljoner invånare erhålla kortet. För Precise Biometrics omfattar ordern 50-60 miljoner kort, vilka kommer att ges ut under en sexårsperiod. ID-kortet kommer också fungera som ett bankkort under Interswitch-märket Verve.

Nigeria har haft stora problem med identitetstöld och bedrägeri och har därför valt att lägga till Match-on-Card på sina ID-kort. Med Mach-on-Card-tekniken lagras och matchas fingeravtryck direkt på kortet och genom biometrisk verifikation förhindras således bedrägeri. Många nigerianska banker är dessutom intresserade av att använda Match-on-Card i andra projekt.

-   Precise Biometrics har varit en viktig partner för att vinna det här projektet. Vårt erbjudande i kombination med Precise Match-on-Card™ gör vårt totalerbjudande starkare, genom den användarvänlighet och säkerhet, som Match-on-Card tillför, säger Mitchel Elegbe, VD i Interswitch.

Nigerianska medborgare kommer använda kortet för att ta del av offentliga tjänster såsom hälsovård, pensioner och andra sociala förmåner. En stor del av den nigerianska befolkningen saknar idag bankkonto och får därför inte alltid tillgång de utbetalningar som de har rätt till. Eftersom ID-kortet också kommer fungera som ett bankkort kommer många nigerianer få tillgång till ett finansiellt system som de tidigare stått utanför.

-   Valet av Precise Match-on-Card™ för Nigerias nationella ID-kort är ännu ett bevis för Precise Biometrics starka teknik. Vi förväntar oss betydande intäkter från det här projektet eftersom korten sannolikt dessutom kommer generera försäljning av fingeravtrycksläsare. Vi har ett avtal med kunden om att inte avslöja några siffror men intäkterna kommer naturligtvis att redovisas i vår löpande finansiella rapportering. Vi levererar säkra och pålitliga Match-on-Card-lösningar, vilket är viktigt i nationella ID-kortsprogram, säger Thomas Marschall, VD på Precise Biometrics.

Utöver denna nationella ID-kortsorder i Nigeria fortsätter Interswitch sitt försäljningsarbete mot marknaden för delstats-ID-kort i Nigera, liknande Interswitchs första order för delstaten Cross River, där Precise Match-on-Card™ var inkluderat på kortet.

Precise Biometrics är den ledande globala leverantören av Match-on-Card. Bolaget har sedan tidigare levererat sin Match-on-Card-teknik till ytterligare fem länder – bland annat Portugal, Thailand och Venezuela.

Thomas Marschall, VD och koncernchef, Precise Biometrics AB
Telefon 046 31 11 10 eller 0734 35 11 10
thomas.marschall@precisebiometrics.com

Patrik Norberg, CFO, Precise Biometrics AB
Telefon 046 31 11 47 eller 0734 35 11 47
E-post patrik.norberg@precisebiometrics.com

Precise Biometrics är ett marknadsledande företag verksamt inom lösningar för igenkänning av fingeravtryck för att säkerställa människors identitet på ett snabbt och säkert sätt.

Företagets kärnteknik, Precise Match-on-Card™, ger stora möjligheter för ID-, SIM, företags- och bankkort och kan användas för att access till byggnader, datorer och nätverk. Precise Biometrics levererar lösningar till företag och offentliga organisationer över hela världen och företagets teknik har licensierats till nära 100 miljoner användare.