Stark positionering för Precise Biometrics Match-on-Card teknik - delårsrapport jan-sept 2011

Precise Biometrics AB (publ), org nr 556545-6596

Delårsrapport för perioden januari – september 2011

• Koncernens nettoomsättning för delårsperioden uppgick till 16,8 Mkr (38,6) och för tredje kvartalet till 7,4 Mkr (12,2).
  • Resultatet för delårsperioden uppgick till -24,0 Mkr (-10,2) och för tredje kvartalet till -5,4 Mkr (-5,2). Jämfört med motsvarande delårsperiod föregående år så är resultatet lägre på grund av lägre försäljning, primärt orsakat av den försenade budgetprocessen för de amerikanska myndigheterna.
  • Resultat per aktie för delårsperioden uppgick till -0,15 kr (-0,08) och för tredje kvartalet till -0,03 kr (-0,04).
  • Likvida medel uppgick vid delårsperiodens slut till 37,4 Mkr (30,9).

Viktiga händelser under kvartalet

• Precise Match-on-Card™ utvalt för nigerianskt nationellt ID-kort. Kortet kommer att användas både som ID-kort och bankkort. När det gäller nationella ID-kortsprojekt är det förväntade ordervärdet det hittills största för Precise Biometrics.

Händelser efter kvartalets slut

• Precise Biometrics undertecknade ett samarbetsavtal med Giesecke & Devrient (G&D) där G&D ges rätten att använda Precise Match-on-Card™ på sina smartkort.
  • Precise Biometrics utsåg GD Burti som exklusiv återförsäljare av sina fingeravtrycks- och smartkortsläsare i Brasilien.
  • Precise Biometrics och NXP Semiconductors ingick samarbete. Samarbetet gör att NXP kan använda Precise Biometrics Match-on-Card fingeravtrycksteknik på de chip som används på smarta ID-kort.

Telefon 046 31 11 10 eller 0734 35 11 10
thomas.marschall@precisebiometrics.com

Telefon 046 31 11 47 eller 0734 35 11 47
E-post patrik.norberg@precisebiometrics.com

Precise Biometrics är ett marknadsledande företag verksamt inom lösningar för igenkänning av fingeravtryck för att säkerställa människors identitet på ett snabbt och säkert sätt.

Företagets kärnteknik, Precise Match-on-Card™, ger stora möjligheter för ID-, SIM, företags- och bankkort och kan användas för att access till byggnader, datorer och nätverk. Precise Biometrics levererar lösningar till företag och offentliga organisationer över hela världen och företagets teknik har licensierats till nära 160 miljoner användare.