DELÅRSRAPPORT1 januari – 30 juni 2013

Första halvåret 2013 i sammandrag

• Nettoomsättningen för första halvåret var 68,3 Mkr (76,4)
  • Rörelseresultatet för årets första sex månader uppgick till -4,1 Mkr (0,7).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -4,9 Mkr (-0,3)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -0,6 Mkr (-5,1)

Andra kvartalet 2013 i sammandrag

• Nettoomsättningen för perioden april - juni uppgick till 33,9 Mkr (38,8)
  • Rörelseresultatet för årets andra kvartal uppgick till -2,0 Mkr (0,5).
  • Resultatet efter skatt uppgick till -2,4 Mkr (0,0)

Kommentar från VD och koncernchef Martin West

Positivt rörelseresultat trots lägre volymer

Bolagets omsättning minskade första halvåret med knappt 9% som en effekt av den svaga konjunkturen, men också av bolagets svaga införsäljning innan ägar- och ledningsskifte. Slutet av det andra kvartalet steg dock efterfrågan i likhet med tidigare lagda prognoser. En fortsatt efterfrågeökning under resten av året ligger nu i merparten av kundernas prognoser.

Flera ordrar av mindre storlek har inkommit under första halvåret. Sammantaget innebär det att verktygsavdelningen i princip är fullbelagd med nytillverkning av verktyg till Q1 2014. Vi fortsätter också att jobba med att säkerställa att verktygstillverkningen inte blir en flaskhals för den planerade omsättningstillväxten.

Under första halvåret har nya ordrar motsvarande drygt 6 Mkr/år i detaljproduktion inkommit. Motsvarande siffra är drygt 2 Mkr i verktygsproduktion. Merparten av dessa detaljer har serieproduktionsstart under 2015. Bolaget fortsätter härigenom att fylla på med nya ordrar som leder till omsättningstillväxt efter 2013.

Extra resurser för uppstart av den omfattande serieproduktionsstarten under året samt uppstarten av den nya automatiseringscellen har belastat resultatet negativt med ca 3,0 Mkr under första halvåret.

Väsentliga händelser under första halvåret 2013

Som en del av effektiviseringsprogrammet startades en ny automatiseringscell upp i Ulricehamn under första kvartalet, vilken minskar resursbehovet med fyra personer.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

En världsledande tysk systemleverantör inom fordonsindustrin genomförde under augusti en 3 dagar lång audit av bolaget med mycket bra resultat som följd, vilket innebär att bolaget nu är accepterat för att leverera till kunden. Nålsögat är nu passerat och bolaget är en av tre utvalda leverantörer som konkurrerar om ett produktionskontrakt värt ca 25 Mkr/år över sju år. Beslut förväntas innan utgången av 2013.

De ökande produktionsvolymerna under andra halvåret innebär att vi under hösten kommer att nå en produktionstakt som är högre än breakeven-takten på cirka 35 Mkr/kvartal före kostnader av engångskaraktär. Vår bedömning är att bolaget nu har vänt resultatkurvan och successivt kommer att visa bättre resultat. Q3 bedöms visa ett mindre negativt resultat. Från och med Q4 2013 bedöms bolaget visa vinst, eftersom produktionstakten då överstiger breakeven-takten. Därefter bedöms produktionstakten successivt öka kvartal för kvartal.

Taggar: