Höga elpriser ger ökad oljeförsäljning

Höga elpriser har medfört stigande försäljning av eldningsolja till industrin

De höga elpriserna i början av hösten, resulterade i en ökad försäljning av eldningsolja under perioden augusti till oktober. Framförallt ökade försäljningen till företags- och industrikunder med större anläggningar.

– Vi ser att industrikunderna har förändrat sitt beteende de senaste åren. De har en ökad flexibilitet och följsamhet och byter energislag beroende på priset. I detta fall har elpriserna varit höga under perioden aug-okt vilket renderat i en ökad efterfrågan på eldningsolja säger Michael G:son Löw, koncernchef och VD Preem Petroleum AB.

Det är framförallt eldningsoljor anpassade för större anläggningar som ökat i volym.

– Vår försäljning av tyngre eldningsoljor till industrin har varit drygt 20 % högre under perioden aug-okt jämfört med föregående år. Det är glädjande med högre försäljningssiffror, men i grunden tycker vi att oljeprodukter främst skall användas inom transportsektorn, där det är svårast att hitta miljöanpassade ersättningsbränslen. Rimliga elpriser är viktigt för basindustrins konkurrenskraft och för miljön. Oljan gör mest nytta som drivmedel i våra fordon och bör inte eldas upp som ersättning för el, avslutar Michael G:son Löw.