Lena Sommestad besökte Preemraff Lysekil

Preem planerar för att höja produktionskapaciteten på diesel miljöklass 1

Miljöminister Lena Sommestad besökte under onsdagen Preemraff Lysekil i syfte att orientera sig om raffinaderiets möjligheter till ökad produktionskapacitet för att möta den förväntat ökade efterfrågan på diesel, miljöklass 1 (MK1). Efterfrågan på diesel miljöklass 1 utmed det svenska vägnätet har de senaste åren stigit med cirka 5% per år. - Vi har idag redovisat för miljöministern om våra kommande konkreta planer för att öka produktionen av diesel miljöklass 1, säger Michael G:son Löw, VD och koncernchef Preem Petroleum AB Den totala konsumtionen av diesel i Sverige uppgick till 4,27 miljoner kubikmeter under 2005 vilket är drygt 50 % mer än när miljöklassningen på diesel infördes 1991. - Vi avser de kommande 5 åren att ytterligare öka vår produktion av diesel miljöklass 1 med över 60%. Diesel miljöklass 1 är speciellt framtagen för dieselfordon som saknar partikelfilter. Dieselfordon som saknar partikelfilter utgör idag 97% av den totala dieselfordonsparken. Diesel miljöklass 1 har därför mycket stor betydelse för hälsa och miljö genom sitt lägre innehåll av aromater och partiklar. Det kommer dröja många år innan den svenska dieselfordonsparken ersatts med nya fordon med partikelfilter, fortsätter Michael G:son Löw. Efter sommaren kommer diesel miljöklass 1 även tillåtas att innehålla 5% av förnyelsebar rapsmetylester (RME). - Vi arbetar aktivt med att skapa möjlighet till ytterligare ökad inblandning, upp till 10%, vilket skulle medföra ett väsentligt volymtillskott till den totala dieselmarknaden, avslutar Michael G:son Löw.