Marknadsledande Preem förbättrar dieselbränsle

Rengöring av bränslesystemet maximerar motoreffekten och minskar utsläppen

Tester på dieselmotorer visar att det uppstår effektförluster genom att beläggningar uppkommer i bränslesystemet. Effektförlusten i motorn kan vara upp till 10 %. Preem har därför förbättrat dieseln genom att tillsätta ett rengörande additiv som gör att bränslesystemet hålls fritt från beläggningar, vilket gör att motorns förbränning fungerar optimalt. En effektiv motor innebär lägre bränsleförbrukning, färre hälso- och miljöskadliga ämnen i avgaserna samt längre livslängd för åkarens motor. Vidare är dieseln enklare att tanka genom att dieseln skummar mindre och pumpen slår därför inte ifrån. Preem Active Cleaning Power Diesel har också ett högre cetantal vilket ger en skönare körkänsla. – Genom omfattande produktutveckling och testkörningar har vi i Preem Active Cleaning Power Diesel kombinerat förarens särskilda behov med modernt miljötänkande. Vår förbättrade diesel ger både åkare och fordon väsentliga fördelar i sin professionella verksamhet, säger Michael G:son Löw, VD och koncernchef Preem Petroleum AB. Preem välkomnar också den lagändring som från och med den 1 augusti gör det möjligt att blanda 5 % FAME (RME) i svensk diesel av miljöklass 1, vilket kommer leda till att 66 miljoner liter förnyelsebart bränsle blir tillgängligt för Preems dieselkunder. - En ökad inblandning av RME i diesel, som vi önskat länge, innebär att Preems dieselkunder medverkar till att minska koldioxidutsläppen med cirka 165 000 ton per år. Ökad inblandning av förnyelsebara drivmedel är ett mycket effektivt tillvägagångssätt för att minska växthusgaserna, tillägger Michael G:son Löw. Preem är marknadsledande på diesel med en marknadsandel på 31 procent (2005). Bolaget säljer 1,3 miljoner kubikmeter diesel per år. Sedan midsommar har många av Preems kunder kunnat tanka Preems nya diesel som säljs under namnet ACP Diesel (Active Cleaning Power). ACP Diesel kommer successivt under hösten att börja säljas på alla Preems bensinstationer och dieselanläggningar för tung trafik (Såifa).