Marknadsledande Preem satsar på rapsblandad diesel - regeringsbeslut öppnar för en mer miljöanpassad diesel

Från och med den första augusti blandar Preem Petroleum fem procent RME (rapsmetylester som baseras på raps) i all sin diesel. Genom att låginblanda rapsen i dieseln blir det möjligt för alla dieselfordon att bidra till att utsläppen av växthusgaser minskar. Detta blir möjligt sedan regeringen antagit riksdagens förslag som innebär att två lagar ändras den 1 augusti 2006 för att främja användandet av alternativa motorbränslen.

– Att utveckla och introducera förnybara drivmedel är en viktig del i vår produktstrategi. Regeringens beslut innebär att Preem kan erbjuda en inblandning på fem procent av förnybar RME i diesel, vilket leder till att utsläppen av växthusgaser minskar, säger Michael G:son Löw, koncernchef och vd för Preem Petroleum. Preem är marknadsledande på diesel med en marknadsandel på 30,7 procent (2005). Bolaget säljer 1,312 miljoner kubikmeter diesel per år. Fem procents inblandning av RME motsvarar en volym om 66 000 kubikmeter per år. – EU har ett miljömål i biobränsledirektivet som innebär att 5,75 % av allt fordonsdrivmedel (trafik på väg) ska vara förnyelsebart år 2010. Genom att vi blandar RME i all vår diesel så betyder det att Sverige är en god bit på väg att nå målet, säger Michael G:son Löw. Preem Petroleum och Perstorp inledde i november förra året ett samarbete i syfte att öka försäljningen av förnybara drivmedel i Sverige. Perstorp bygger en ny fabriksenhet för produktion av rapsmetylester (RME) för Preems räkning. Anläggningens kapacitet kommer initialt att vara cirka 60 000 kubikmeter per år, men är planerad att snabbt kunna expandera i takt med att marknadens behov ökar. Produktionsstart är beräknad till årsskiftet 2006/2007. Preem tillverkar den svenska dieselstandarden MK1 på sina raffinaderier. MK1 har lägre svavelhalt och lägre aromathalt än europadiesel och därmed är mer skonsam mot miljön. En svavelfridiesel är en förutsättning för att den nya generationens motorer ska fungera optimalt, vilket innebär sänkt bränsleförbrukning och mindre utsläpp av kväveoxider, kolväten och partiklar. Under 2005 skedde en uppgradering av raffinaderiet vilket innebär att Preem kommer omvandla 2,3 miljoner ton eldningsolja till svavelfridiesel. Preem ökar därmed produktionen av framtidens fordonsbränsle och minskar produktionen av eldningsolja, för vilken det idag finns andra icke fossila alternativ.