Ny reningsteknik halverar utsläppen från Preems fartygstransporter

Oljetransportfartyget Bit Okland gjorde föregående helg sin jungfruresa för Preem. Fartyget transporterade högkvalitativ fordonsdiesel från Preemraff Lysekil till oljehamnen i Gävle. Bit Okland, som är nybyggd och färdigställd i Kina under 2006, är ämnad för produktleveranser av bensin och diesel. Fartyget levererades till Göteborg och döptes där den 8 februari.

Bit Okland, som ägs av rederiet Tarbit Shipping AB i Skärhamn och långtidshyrs av Preem, är med sin teknik och utformning ytterligare ett steg på vägen att höja miljö- och säkerhetskraven på fartyg som utför oljetransporter åt Preem. Förutom dubbla skrov uppfylls även de högsta svenska och finska kraven på isklassning (Ice Class 1A). Fartyget, som seglar under svensk flagg, har dubbla skrov och dubbla maskiner med kväveoxidrening vilket minskar utsläppen av kväveoxider (NOx) med hälften. Beräknat med normal befraktning motsvarar de minskade NOx-utsläppen ca 550 ton per år. Lägre utsläpp av kväveoxider ger en minskad försurning och övergödning i sjö- och vattendrag.

- Alla fartyg som Preem anlitar måste motsvara en serie krav varav dubbla skrov och isklassning är de absolut viktigaste. Det är mycket glädjande vi nu också ser teknik som väsentligt minskar utsläppen från fartygsmotorer. Med Bit Okland har vi tagit ett första steg mot vårt mål att halvera utsläppen från våra inhyrda och chartrade fartygstransporter, säger Michael G:son Löw, koncernchef och VD Preem Petroleum AB.

FAKTA BIT OKLAND
Dödvikt: 24.853 ton