Preem och Perstorp i samarbete om produktion av förnybart fordonsbränsle

Produktionsstart årsskiftet 2006/2007

Preem Petroleum AB och Perstorp AB inleder ett samarbete i syfte att öka försäljningen av förnybara drivmedel i Sverige. Perstorp kommer att bygga en ny fabriksenhet för produktion av rapsmetylester (RME). Anläggningens kapacitet kommer initialt att vara cirka 60.000 m3 per år, men är planerad att snabbt kunna expandera i takt med att marknadens behov ökar. Rapsmetylester (RME) är en förädlad produkt från europeiskt odlad raps som används som en förnybar komponent att blanda i diesel eller som ett helt eget drivmedel. "Vi är mycket glada över att ingå ett samarbete med Sveriges största oljebolag Preem som är en professionell och ledande aktör på fordonsbränslen. Marknaden för förnybara fordonsbränslen är en ny nisch för oss som vi bedömer har en enorm framtida potential, säger Lennart Holm, VD och koncernchef Perstorp AB. Samarbetet innebär att Perstorp tar hand om produktionen och att Preem tar hand om försäljning och distribution. "Att utveckla och introducera förnybara drivmedel som komplement till våra petroleumprodukter är en viktig del i vår produktstrategi. Just nu arbetar vi på att få gehör hos regering och myndigheter för en inblandning på 5% av förnybar RME i diesel. Med Perstorp som samarbetspartner har vi garantier för säker och stabil produktion vilket är av yttersta vikt för oss för att klara av en ökad inblandning av förnybara komponenter i diesel", säger Michael G:son Löw, VD och koncernchef Preem Petroleum AB. Produktionen av rapsmetylester(RME) startar i full skala årsskiftet 2006/2007. Ambitionen är att efterhand kunna täcka Sveriges behov av RME för en 5% inblandning i diesel. Investeringen i produktionskapacitet sker i Perstorps fabrik i Stenungsund där befintlig infrastruktur kommer utnyttjas för produktion av RME.