Preem skriver avtal med Hoyer - kontraktsvärde närmare en miljard

Hoyer övertar ansvaret för tankbilstransporter till Preems kunder

Preem har skrivit ett avtal med Hoyer som innebär att Hoyer övertar huvuddelen av ansvaret för Preems transporter med tankbil med tillhörande planerings- och distributionsfunktioner. Hoyer blir därmed exklusiv leverantör för Preems transportbehov via tankbil i Sverige. Det nya avtalet gäller i fem år och ger möjlighet till förlängning. Med effektivare och förändrade transportlösningar kommer nuvarande antal tankbilar minskas från dagens 110 till cirka 60 stycken på sikt. Transportkontraktet är värt närmare en miljard kronor under femårsperioden. - Preem har sedan starten i denna upphandling haft fokus på flera delar. För oss är hälsa-miljö-säkerhet i utförandet, tydlig operativ styrning samt trafiksäkerhet mycket viktiga parametrar. Dessutom har Hoyer kunnat presentera en lösning med merparten av egna bilar och chaufförer som ger distributionstäckning till våra kunder över hela Sverige. Hoyers internationella erfarenhet kommer att bidra med kompetens och nytänkande som stärker Preems konkurrenskraft, säger Michael G:son Löw, koncernchef och VD, Preem Petroleum AB. Avtalet börjar gälla den 1 september då område efter område övergår till Hoyer vartefter befintliga leveransavtal avslutas. Övergångsperioden beräknas bli fram till slutet av år 2007. - För Hoyer är Sverige en viktig och prioriterad marknad. Kontraktet med Preem är för oss ett kvitto på att vi har attraktiva lösningar för den svenska marknaden. Vi ser fram emot det kommande samarbetet med Sveriges största oljebolag där vi kommer att vara en pålitlig, säker och kostnadseffektiv partner till Preem och för Preems kunder, säger Thomas Hoyer, C.E.O. och talesman för Hoyer Group.