Preems export sätter nytt rekord, ökar med 10 miljarder

Under perioden jan-sept 2006 har värdet av Preems export stigit med 45,7% till 32.2 miljarder sek.

Under de tre första kvartalen i år har Preems export av raffinerade petroleumprodukter ökat till 9,2 miljoner kubikmeter (8,2). Utfallet är en volymökning med 12,1% vid jämförelse mot föregående år. Exportvärdet har därmed stigit till 32 163 miljoner sek (22 071) vilket är en värdeökning med 45,7 %. Preems andel av Sveriges totala exportvärde börjar nu närma sig 5%.

- Vi upplever en fortsatt stark efterfrågan på raffinerade och förädlade petroleumprodukter som tex diesel och bensin. Preems export överstiger nu 60% av vår totala produktion vid våra två raffinaderier på västkusten, säger Michael G:son Löw, VD och koncernchef för Preem Petroleum AB.

- Vi ser nu effekten av vår senaste investering på Preemraff-Lysekil på 3.3 miljarder sek. Vi producerar mer högkvalitativa drivmedel och mindre volym av eldningsoljor än tidigare vilket är en anpassning till en ökad efterfrågan på diesel i framförallt Europa, minskad eldningsoljekonsumtion i Sverige samt en fortsatt stark efterfrågan på bensin i USA.

Sveriges årskonsumtion av eldningsoljor har under åren 2003-2005 minskat från 4,6 (2003) till 2,9 miljoner kubikmeter. Under samma period har konsumtionen av diesel på årsbasis ökat från 3,8 till 4,3 miljoner kubikmeter. Efterfrågan på diesel förväntas att stiga i takt med den ökande försäljningen av dieselbilar i Sverige.