Preems nya diesel renar motorn och är bättre mot miljön

Marknadsledande Preem lanserar fr.o.m nästa vecka sin nya diesel Preem Active Cleaning Power Diesel som är särskilt skonsam mot motorn och ger ökad körgläde för åkaren. Dieseln innehåller ett rengörande medel som håller bränslesystemet fritt från beläggningar och förhindrar rostbildning i bränslesystemet.

Genom att motorn hålls ren får föraren en motor som presterar optimalt och bibehåller motoreffekten. En effektiv motor innebär lägre bränsleförbrukning, färre hälso- och miljöskadliga ämnen i avgaserna samt längre livslängd för åkarens motor. Vidare är dieseln enklare att tanka genom att dieseln skummar mindre och pumpen därför inte slår ifrån. Preem Active Cleaning Power Diesel har ett högre cetantal vilket gör ger en skönare körkänsla. – Genom omfattande produktutveckling och testkörningar har vi i Preem Active Cleaning Power Diesel kombinerat åkarens särskilda behov med modernt miljötänkande. Vår nya diesel ger både åkare och fordon väsentliga fördelar i sin professionella verksamhet, säger Michael G:son Löw, VD och koncernchef Preem Petroleum AB. Tester visar att förekomst av metaller, främst zink, skapar beläggningar i insprutningsssystemet. Zink kan komma från motoroljan eller från komponenter i bränsedistributionssystemet. Preems tester påvisar uppbyggnad av beläggningar på injektorer/spridare vid körning utan tillsatsmedel. Tester på en motor med modern bränssystemteknik visar en effektförlust med upp till 5 procent på en vanlig diesel jämfört med Preem Active Cleaning Power Diesel. Genom att hålla injektorerna fria från beläggningar sprutas rätt volym diesel in i förbränningsrummet och ger rätt motoreffekt. Det påverkar även bränsleförbrukningen. Om motorn får för lite effekt måste åkaren trycka ned gasen, vilket ger ökad förbrukning och mer emissioner. Preem är marknadsledande på diesel med en marknadsandel på 30,7 procent (2005). Bolaget säljer 1,312 miljoner kubikmeter diesel per år. Preem Active Cleaning Power Diesel kommer fram till årskiftet att successivt föras in på Preem och Såifa stationer för tunga trafik.