Rekordresultat för Preem 2005 ger personalen 20.000 kronor extra.

Preems rekordresultat 2004 har nu överträffats av ytterliggare ett rekordresultat för 2005. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 4102 miljoner SEK (2774). Omsättningen ökade med 33 % till 53 374 miljoner SEK (40 192). Avkastningen på det arbetande kapitalet blev 35 procent (29 %).

- Brist på raffinaderikapacitet kopplat med vår förmåga att hantera tyngre högsvavliga råoljor samt att en stor andel av produktionen utgörs av diesel och bensin har bidragit till vårt starka resultat. Stora synergier har uppnåtts genom att samordna våra olika verksamheter. Detta tillsammans innebär att Preems balansräkning fortsätter att vara mycket stark. Det är också mycket glädjande att vårt vinstdelningsprogram ger vår personal 20000 kr extra på lönen som utbetalas under våren, säger Preems Koncernchef och VD, Michael G:son Löw. Preems export ökade värdemässigt till 30 miljarder kronor vilket var en ökning med 33% jämfört med 2004 (22,5). En ökad efterfrågan på högkvalitativ bensin och diesel är en orsak till förändringen. - Våra raffinaderier klarar idag av att producera alla produkter med högre kvalité på svavel- och aromathalter än gällande EU-krav, fortsätter Michael. Resultatmässigt tyngre har det varit för Affärsområde Marknad som driver stations- och företagsförsäljning på den svenska marknaden. Pressade marginaler genom mångfalden av bensinpriskrig samt den kraftigt vikande eldningsoljeförsäljningen har varit starkt bidragande orsak till ett svagare ekonomiskt utfall jämfört med 2004. - Den allt tuffare konkurrensen på den svenska marknaden med priskrigen på bensin samt ytterligare minskad efterfrågan på eldningsolja skapar än högre krav på attraktiva kunderbjudanden och en effektiv organisation, säger Michael. Under 2005 fortsatte Preem med utbyggnaden av alternativa drivmedel, främst då etanol E85, på de största stationerna. Även ett samarbetsavtal tecknades gällande produktion av rapsmetylester (RME) som skall användas som en förnyelsebar komponent i diesel. - En marknad i förändring ställer också krav på oss som bränsleproducent att aktivt arbeta med att utveckla dagens drivmedel utifrån våra kunders behov och nya strängare miljökrav. Vi påbörjade ett kraftigt kostnads- och effektiviseringsprogram under 2005 som kommer att göra Preem till ett ännu starkare bolag som är väl rustat inför framtiden, avslutar Michael G:son Löw.