Starkt resultat ger Preems anställda 20.000 kr

Ett starkt verksamhetsår ger Preemanställda full utdelning från vinstdelningsprogram.

Preems resultat för 2006 blev efter finansiella poster 1 859 MSEK (4 102) och omsättningen uppgick till 67 435 MSEK (53 374). Avkastningen på arbetande kapital blev 21 % (35).

- Vårt bokslut 2006 visar ett starkt operativt resultat. Försvagningen jämfört med rekordåret 2005 beror till stor del på uteblivna prisvinster. Råoljepriserna nådde alltime-high med 78 dollar men en kraftig tillbakagång mot årets slut innebar att priserna slutade på samma nivå som vid årets början och prispåverkan på lagren uteblev. Trots allmänt svagare raffineringsmarginaler har vår investering i den nya ISO-crackeranläggningen i Lysekil, som blev klar i februari, bidragit till att vi lyckats upprätthålla raffineringsmarginalerna bättre än konkurrenterna, då marginalerna generellt inte var lika höga som 2004/2005. Våra trading och shipping verksamheter visade rekordresultat, säger Michael G:son Löw, koncernchef och VD för Preem Petroleum AB.

På den svenska marknaden visade även Preems företagsförsäljning ett rekordresultat samtidigt som den svenska bensinstationsmarknaden fortsätter att visa svaga resultat. Under året har Preem genomfört en genomgripande rationalisering på Marknadsdivisionen och staberna, som har bidragit till en väsentligt kostnadseffektivare verksamhet.

-Jag är mycket nöjd med det goda resultatutfallet som är en kombination av en väl fungerande operativ verksamhet och fortsatt goda raffineringsmarginaler, fortsätter Michael G:son Löw, koncernchef och VD Preem Petroleum AB.

Totalt raffinerade företaget 17,3 miljoner m3 (17,4). Drygt 60% av produktionen exporterades till värde av 41 473 MSEK (29 986). Närmast planeras för en uppgradering av Lysekilsraffinaderiet till en kostnad av 6 miljarder kronor. Målet är att sönderdela de tyngsta oljefraktionerna till högkvalitativa fordonsbränslen. Samtidigt kommer det också bli tekniskt möjligt att öka andelen biokomponeter i tillverkningsprocessen.

Sedan många år har Preem ett vinstdelningsprogram för de anställda som är kopplat till företagets resultat. Även föregående år gav programmet full utdelning till bolagets medarbetare. Pengarna kommer att betalas ut till de anställda före midsommar.

- Det är alltid lika glädjande när vinstdelningsprogrammet utfaller maximalt för våra anställda. Det är många faktorer som samverkar för att skapa ett bra resultat. En starkt bidragande orsak är det stora engagemang och den initiativförmåga som Preems medarbetare visar i det dagliga arbetet, avslutar Michael G:son Löw.