Preem informerar och debatterar i Almedalen

Report this content

Preem, Sveriges ledande drivmedelsbolag, är på plats i Almedalen även i år, både med ett eget seminarium och som deltagare i flertalet paneldiskussioner. Preem representeras på plats av VD Michael G:son Löw, kommunikationschef Helene Samuelsson samt presschef Thomas Ögren. På agendan för Preem står bland annat förnybara drivmedel och frågan om den unika svenska dieselns miljöklassning.

-          Vår sak är att visa regeringen att Preem är en del av lösningen – att vi gör något på riktigt och ser till att saker händer. Vi är troligen först i världen med att anpassa vårt oljeraffinaderi mot ett bioraffinaderi. Och vi har planer på att utöka den satsningen, kanske kan vi en dag helt gå över till att tillverka grön diesel och bensin i Göteborg från förnybara råvaror. Det är tekniskt möjligt och vi har viljan och kompetensen, nu saknas bara långsiktiga spelregler från vår regering. Vi är måna om en aktiv dialog kring dessa frågor, säger Preems koncernchef och VD, Michael G:son Löw.

Preem arrangerar ett eget seminarium om den unika svenska dieseln av miljöklass 1 inom ramen för Miljöaktuellt Arena torsdag den 7 juli och deltar på fler andra seminarier under veckan. Kom gärna och delta i diskussionerna:

Drivmedelsaktörer diskuterar omvärld, potential och vilka långsiktiga politiska krav framtidens drivmedel behöver. Gemensamt är en vilja att se möjligheter, och att ange hur de olika drivmedlen på marknaden kan komplettera varandra under den omställning samhället står inför.

Gröna Bilister arrangerar och från Preem deltar Thomas Ögren, presschef Preem.

Transportsektorns bidrag till minskad klimatpåverkan består av flera olika delar. Fordonsindustrin satsar idag på flera olika spår när det gäller energieffektivisering, alternativa drivmedel och elektrifiering. På seminariet debatteras vilka lösningar som kommer gälla i framtiden för buss/lastbilar.

BIL Sweden arrangerar och från Preem deltar Michael G:son Löw, koncernchef och vd, Preem.

Transporter har stor betydelse för den regionala utvecklingen. En hållbar tillväxt kräver ett minskat fossilberoende och miljövänliga transporter. Satsningar på hållbara transporter kan bidra till nya gröna jobb och är därför av nationell betydelse.

Arrangerar seminariet gör bl.a. Västsvenska Industri- och Handelskammaren och från Preem deltar Helene Samuelsson, kommunikationschef Preem.

Med anledning av vårens beslut i riksdagen om att se över skatteskillnaden mellan svensk diesel Miljöklass1 och Europadiesel så bjuder Preem in till ett samtal inom ramen för Miljöaktuellts Arena. Hur säkerställer vi en fortsatt utveckling av mer miljöanpassade drivmedel i Sverige? Kan politiken stimulera hållbar utveckling, miljö och hälsa och konsumentnytta samtidigt? Vilka aspekter bör väga tyngst? Paneldeltagare: Christer Akej, riksdagsledamot, M. Helena Leander, riksdagsledamot, Mp. Karin Sjöberg, enhetschef luftföroreningar och åtgärdsstrategier, IVL.

Preem står som värd på Miljöaktuellts scen i Gotlands Museum och Michael G:son Löw, koncernchef och vd på Preem deltar i panelen.

För mer information
Thomas Ögren, Presschef, mobil 070-450 10 01, e-post: thomas.ogren@preem.se

Om Preem
Preem är Sveriges största drivmedelsbolag med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa. Preems verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Preem förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Preem har ett rikstäckande servicenät med över 600 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1300 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. Tillsammans med personal hos återförsäljare och partners är vi ca 3400 medarbetare som möter kunderna under Preems varumärke. År 2010 var Preems omsättning 87 miljarder SEK.

Om Preems Evolution diesel
Evolution Diesel baseras på råtallolja, en restprodukt från pappersmassaindustrin. Råtalloljan omvandlas till råtalldiesel vid Sunpines nya biodieselfabrik i Piteå. Den gröna råvaran- råtalldiesel, ett andra generationens biodrivmedel, samprocessas med råolja till fordonsbränslet Evolution Diesel på Preemraff i Göteborg. I bioraffet omformas molekylerna i den gröna råvaran med vätgas så att de blir identiska med molekylerna i fossil diesel. Det ger en hydrerad standarddiesel som innehåller 22 % förnybar råvara som ger 16 % lägre CO2 utsläpp vid körning. Preem tillsammans med partners, så som Sveaskog och Södra, har investerat över 600 miljoner kronor på att ta fram Evolution diesel, en grönare diesel som kan köras av alla dieselfordon.