Kommuniké från årsstämma 2015-05-13

Irene Axelsson valdes till ordförande att leda årsstämman.
Vid stämman var 1 208 660 aktier av totalt 5 009 500 aktier representerade vilket motsvaras av 24% av rösterna.

Stämman beslutade fastställa resultat- och balansräkningen och styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.

Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag innebärande att de till förfogande vinstmedel 6 826 kkr- disponeras så att 6 826 kkr överföres i ny räkning.

Stämman beslutade att styrelsearvode utgår med 20 000 SEK till styrelseledamot och 40 000 SEK till styrelsens ordförande.

För tiden fram till nästa årsstämma valdes följande funktionärer:
Irene Axelsson (omval), Per-Anders Öberg(omval), Richard Grönevall (omval), Hans Jacobsson (omval) och Björn Zelander (nyval). Björn Sjöström avböjde omval. Vid efterföljande konstituerande styrelsemöte utsågs Hans Jacobsson till VD och Irene Axelsson till styrelsens ordförande.

Årsstämman bemyndigade styrelsen, i enlighet med styrelsens förslag, att fatta beslut om nyemission av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler med eller utan aktieägarnas
företrädesrätt och skall sammanlagt uppgå till högst sådant antal som ryms inom bolagsordningens gränser om aktieantal vid full teckning, full konvertering respektive fullt utövande av teckningsoptioner och med inskränkningen att maximalt 1 000 000 aktier kan utges vid riktad emission.

VD berättade i sitt anförande om företagets fokus närmaste åren

Satsar hårt på produktutveckling

• Fokus på närodlat och ”rena” råvaror
  • Nyheter vid varje lanseringsfönster 2 ggr per år

o    Bredda och fördjupad distributionen i svensk dagligvaruhandel dvs bredare sortiment i mindre butikstorlek
o    Norden i första hand - vill komma ut bredare i Norge, Danmark och Finland
o    Ökar närvaron succesivt i Servicehandeln (tex 7 Eleven, Pressbyrå, bensinmackar) och Storhushåll genom tex Menigo, Martin&Servera
o    Bygger en organisation med engagerade och matintresserade medarbetare som brinner för produkter och företaget

För frågor om bolaget, vänligen kontakta:
Hans Jacobsson, VD
E-post: hans.jacobsson@rootfruit.se

Om Rootfruit Scandinavia AB
Rootfruit Scandinavia AB utvecklar, tillverkar och säljer premiumchips av hög kvalitet. Chipsen tillverkas av närodlade potatis och rotfrukter och med svensk rapsolja. Bolaget säljer chipsen under två varumärken: Rootfruit och Gårdschips. Under de senaste två åren har Rootfruit Scandinavia tecknat centrala avtal med samtliga större dagligvarukedjor och har en stark försäljningstillväxt. För att underlätta en fortsatt hög tillväxt har bolaget nu kapitaliseras inför satsningar i ökad produktions-kapacitet och investeringar i sälj- och marknadsföring.

Rootfruit Scandinavia AB (publ)
Industrigatan 23
312 34  Laholm