Kvartalsrapport 2015-01-01 – 2015-03-31

Kraftig tillväxt och förbättrad lönsamhet under första kvartalet 2015

FÖRSTA KVARTALET

• Nettoomsättningen uppgick till 6 542 (3 261) tSEK vilket motsvarar en tillväxt på 101%.
  • Bruttoresultatet uppgick till 3 916 (1 519) tSEK och bruttovinstmarginalen 60% (47%).
  • Rörelseresultat före avskrivningar och räntekostnader uppgick till -6 (-569)tSEK.
  • Resultat före skatt uppgick till - 220 (-832) tSEK.

Väsentliga händelser under första kvartalet

• Kraftig omsättningsökning genom nya kunder och utökad distribution.
  • Ökad lönsamhet genom högre bruttomarginaler och volymfördelar i produktionen.
  • Rootfruit har utökat samarbetet med ICA genom nytt centralt avtal för 4 smaker i serien ”Gårdschips 150g”. Serien har tidigare funnits hos en del ICA handlare men då genom direktförsäljande kanaler. Sedan vecka 4 distribueras serien genom ICAs centrallager och produkterna kan nå ut till ICA-gruppens ca 1300 butiker i Sverige.
  • Rootfruit Scandinavia AB och Ancrona AB har tecknat avtal och inledde under senare delen av april 2015 ett samarbete på den Svenska dagligvarumarknaden. Uppdraget för Ancrona omfattar att sköta fältsäljbearbetningen för varumärkena Rootfruit och Gårdschips. Därmed ökar Bolagets aktiva butiksbearbetning från ca 500 till 1 200 butiker.
  • Aktiekapitalet har ökat med 31 200 SEK via teckningsoptioner utgivna under 2012 respektive 2014. Totalt har 156.000 nya aktier emitterats. Efter ökningen uppgår aktiekapitalet till 1.001.900 SEK och antalet utestående aktier till totalt 5.009.500 aktier. Bolaget tillfördes 1,6 MSEK genom aktieteckningen.
  • Utökad distribution via SuperGros i Danmark med potential upp till 500 butiker från april 2015.
  • Granngårdens ca 100 butiker har lanserat serien Gårdschips 225g under februari månad.
  • Bolaget har utvecklat 3 nya produkter som kommer att lanseras under april 2015. Under varumärket Rootfruit kommer en ren rödbetsblandning ”Rödbeta” och rotfruktsblandningen ”Gulbeta, Polkabeta & Potatis” att lanseras. För varumärket Gårdschips breddas 150g serien med smaken ”Balsamico & Italienska Örter”.

Väsentliga händelser efter första kvartalets utgång

• Investeringen i ny fritös som innebär fördubblad kapacitet. Installation klar och i drift under april.
  • Fortsatt god försäljningstillväxt under april med nettoomsättning som uppgick till 2 (1,5) mSEK vilket motsvarar en tillväxt på 33%. Månaden har påverkats negativt i jämförelsen mot föregående år pga av att ”påskförsäljningen” effektuerats under mars 2015 medan motsvarande effekt påverkade april föregående år. Ackumulerat för Jan-April 2015 uppgår nettoomsättningen till 8,7 MSEK (4,8 MSEK), vilket motsvarar en tillväxt om 81%.

VD ord:

Rootfruits organiska tillväxt har varit fortsatt stark under första kvartalet, jämfört med föregående år +101%. Det känns tillfredsställande att konstatera att våra stordriftsfördelar börjar avspegla sig i resultatet och att vi därmed utvecklas enligt plan mot prognosen om ett positivt resultat före avskrivningar och räntekostnader. Med den nya fritösen installerad och klar, kommer bolaget att kunna effektivisera produktionen ytterligare och volymfördelarna kommer att accentueras.

Våra nya produkter som lanserades i mars, Rootfruit ”Rödbeta” och rotfruktsblandningen ”Gulbeta, Polkabeta & Potatis” samt Gårdschips ”Balsamico & Italienska Örter” har tagits mycket väl emot av marknaden och adderar till försäljningstillväxten. Vi har ett ambitiöst produktutvecklingsprogram, vilket förväntas resultera i nya spännande lanseringar under hösten och våren 2016.

Ancrona har påbörjat marknadsbearbetningen under senare delen av april, vilket ger oss möjlighet att komma ut i butiker över hela landet och dessutom besöka mindre och mellanstora butiker som vi inte haft möjlighet till förut. Detta kommer att öka vår distribution och tillgängligheten för våra kunder.

Det är med stor tillförsikt som vi nu ser fram emot sommarsäsongen som brukar vara en stark period för våra fina produkter.

Försäljning och resultat

Koncernens nettoomsättning uppgick under kvartalet till 6 542 (3 261) tSEK med en bruttovinst om 3 961 tSEK (1 519) och ett resultat före skatt om -220 tSEK (-832).

Rootfruit har under första kvartalet 2015 fortsatt sin expansion och starka försäljningstillväxt, som under kvartalet uppgick till +101%. Tillväxten drivs under kvartalet främst av ett flertal nya kunder i kombination med lyckade produktlanseringar.

Bruttomarginalen under kvartalet har ökat kraftigt jämfört med föregående år 60% (47%). Detta drivs av de skalfördelar i produktionen som de högre volymerna skapar, förbättrade inköpspriser på råvaror samt de bättre snittkilopriser för hela sortimentet som nylanseringarna medför.

Övriga rörelsekostnader har ökat till 3 922 tSEK (2 088) vilket beror på ökade investeringar i marknadsföring samt utökade skift i produktionen för att kunna möta marknadens efterfrågan.

Likviditet och finansiering

Den 31 mars 2015 uppgick Rootfruits banktillgodohavanden till 558 tSEK (2 280 per 31 december 2014). Koncernen har räntebärande skulder om 2 754 tSEK (3 947 per 31 december 2014) samt en checkräkningskredit om 2 200 tSEK (1 800 per 31 december 2014) vilken per den 31 mars var utnyttjad till 0 tSEK. Rootfruit har under kvartalet lagt om lånestrukturen och därmed amorterat på lånen och istället ökat checkkrediten för att bättre passa koncernens långsiktiga behov.

Investeringar

Rootfruits totala investeringar under kvartalet uppgick 1 506 tSEK (0) och utgjorde materiella anläggningstillgångar med 1 506 tSEK bl.a. i form av ökad fritöskapacitet.

Avskrivningar

Årets resultat har belastats med 162 tSEK (150) varav 75 tSEK (63) avser avskrivningar på inventarier, verktyg och installationer, 87 tSEK (87) avser avskrivning av goodwill. Rootfruits goodwill uppstod när Rootfruit förvärvade Laholms Chips AB 2010-04-01. Goodwill skrivs av på 5 år och är nu helt avskriven efter första kvartalet.

Eget kapital

Per 31 mars 2015 uppgick Rootfruits egna kapital till 5 792 tSEK (4 380 per 31 december 2014) varav 1 002 tSEK (971 tSEK per 31 december 2014) utgjordes av aktiekapital. Koncernens soliditet uppgick 31 mars 2015 till 45% (35% per 31 december 2014).

Aktien och aktieägare

Per den 31 mars 2015 uppgick antalet utestående aktier till 5 009 500 fördelat på 520 aktieägare (364 per 31 december). Samtliga aktier har lika rätt till bolagets vinst och tillgångar. Bolaget handlas på Aktietorget sedan 2014-12-01 under aktiesymbolen ROOT. Under kvartalet handlades aktien till lägst 6,50 SEK och högst 17,20 SEK.

Bolaget har ett utestående optionsprogram som löper ut den 31 maj 2017 till ett lösenpris om 4,40 kr och omfattar 300 000 optioner varav 30 000 blivit lösta under första kvartalet 2015. Om samtliga teckningsoptioner utnyttjas för nyteckning av kvarvarande 270 000 aktier kommer utspädning av aktiekapitalet att uppgå till ca 5%.

Redovisningsprinciper

Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.

Revisors utlåtande angående kvartalsrapporten

Bokslutskommunikén har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Årsstämma

Årsstämman kommer att äga rum 2015-05-13 i Laholm.

Nästa rapport

Halvårsrapport 2015: 31 augusti 2015

Delårsrapport Q3 2015: 13 november 2015

För frågor om kvartalsrapporten och bolaget, vänligen kontakta:

Hans Jacobsson, VD

E-post: hans.jacobsson@rootfruit.se

Telefon: 0705-687 637

Rootfruit Scandinavia AB (publ)

Industrigatan 23

312 34 Laholm