Report this content

En av USA:s största banker tecknar treårsavtal med Prenax och emission om MSEK 45 klar Under slutet av 1999 inledde Prenax en utlandsexpansion. I dag har moderbolaget, Prenax Global AB, verksamhet i fyra länder och kontor i sju städer. Åren 2000 och 2001 har framför allt präglats av uppbyggnad av verksamheten på respektive marknader. Expansion är inte längre det som står högst upp på agendan, nu gäller det att växa sig stark på befintliga marknader och fokusera på lönsamhet. Under det senaste halvåret har flertalet stora kunder beslutat sig för att anlita Prenax. Den senaste i raden är en av USA:s största banker. Det nyligen signerade treårskontraktet är det största enskilda avtalet i Prenax historia, värt 150 miljoner kronor. Prenax har även genomfört en riktad nyemission där de tre största externa ägarna, Emerging Technologies ET AB, EEP Managers Ltd. och Livförsäkringsaktiebolaget Skandia garanterar emissionsbeloppet om sammanlagt 45 miljoner kronor. - Den vikande konjunkturen och händelserna på den amerikanska marknaden har påverkat oss, men samtidigt visar framgångarna under det senaste halvåret att vår tjänst är efterfrågad. Sammantaget har den här utvecklingen lett till förseningar, eftersom vi hade räknat med att bli lönsamma redan under slutet av 2001. Vi har trots det tuffare marknadsklimatet beslutat och genomfört en nyemission. Att få en emission i den här storleken garanterad av dessa investerare känns mycket bra och det är ett riktigt gott betyg för Prenax. År 2002 har alla förutsättningar att bli ett bra år för Prenax, säger Rutger Vannerus, vd och koncernchef, Prenax Global. För mer information: Rutger Vannerus Vd och koncernchef Tel: 08-505 521 01 eller 070-431 01 01 Prenax säljer prenumerationer på tidningar och tidskrifter till företag och tar samtidigt hand om all administration kring prenumerationerna. Moderbolaget i koncernen, Prenax Global AB, har i dag kontor i Stockholm, Göteborg, London, Paris, San Francisco, Chicago och New York. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/14/20020513BIT00870/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/14/20020513BIT00870/wkr0002.pdf