Prenax genomför riktad nyemission till Core Ventures

Report this content

Prenax genomför riktad nyemission till Core Ventures Core Ventures AB investerar drygt 50 miljoner kronor i Prenax Global AB. Genom en riktad nyemission från Prenax Global får Core Ventures drygt 10 procent av aktierna i Prenax Global AB. Nyemissionen ger Prenax resurser att fortsätta sin globala expension, som påbörjades under våren i USA, England, Frankrike och Tyskland. Franco Fedeli sitter sedan i februari år i styrelsen för Prenax Global och har sett Prenax gå från det lilla företaget till att bli en av huvudaktörerna på den svenska marknaden för prenumerationsförmedling. - Affärsidén fungerar bevisligen, och nu är det dags för Prenax att expandera i USA och övriga Europa. - Prenax potential är stor, och den har ökat med spridningen av Internet, säger Franco Fedeli. Rutger Vannerus, vd för moderbolaget Prenax Global, betonar gärna Prenax erfarenhet och historia. - Vi har jobbat inom B2B och outsourcing sedan 1993, och det har bara blivit enklare med Internet, säger Vannerus. - Dessutom ligger outsourcing i tiden. Hela idén med outsourcing bygger ju på en win-win-situation. Företagen tjänar på att lägga ut rörelsefrämmande uppgifter. Och prenumerationshantering måste vara rörelsefrämmande för i princip alla utom Prenax, säger Rutger Vannerus. För mer information, kontakta Rutger Vannerus, vd Prenax Global AB rutger.vannerus@prenax.se Tel: 070-431 01 01 Thomasine Hindmarsh, Corporate Communications, Prenax Global AB thomasine.hindmarsh@prenax.se Tel: 08-564102 09, 070-43 102 09 Franco Fedeli, vd Core Ventures franco.fedeli@coreventures.se Tel: 08-789 6175, Fax: 08-789 6170 Mathias Österdahl, Investment Manager / Investor Relations, Core Ventures mathias.osterdahl@coreventures.se Tel: 08-789 6175, Fax: 08-789 6170 Prenax Global AB är moderbolag i Prenaxkoncernen. Verksamheten bedrivs i helägda dotterbolag i Stockholm, San Francisco, London, Paris och Düsseldorf. Prenax erbjuder en administrativ tjänst för hantering av tidnings- och tidskriftsprenumerationer. Tjänsten kombinerar ett unikt Internetbaserat verktyg med personlig service. Core Ventures AB (publ) är ett riskkapitalbolag som har en tydlig fokusering på tillväxtföretag i den nya ekonomin. Den senaste tidens investeringar omfattar bland annat Grade Learning Solutions, Runaware och Netmolecule. Målsättningen är att vara ett naturligt alternativ för de aktieägare som önskar placera i en sammansatt portfölj av onoterade, inofficiellt- samt noterade framtidsföretag. Core Ventures är noterat på Nya Marknaden. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/06/20000706BIT00160/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/06/20000706BIT00160/bit0002.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/07/06/20000706BIT00160/bit0003.jpg