Prenax organiserar för Global expansion

Report this content

Prenax organiserar för Global expansion Prenax har under året etablerats i USA och på nya marknader i Europa. Bolagen är igång och fokus är nu inställt på att nå lönsamhet på dessa marknader. Prenax organiserar verksamheten därefter. Prenax-koncernen består av moderbolaget Prenax Global och dess dotterbolag i Frankrike, Sverige, Tyskland, Storbritannien och USA. Prenax erbjuder en outsourcingtjänst för hantering av prenumerationer, som bygger på starka kundrelationer och användarvänliga webbverktyg. Prenax arbetar med aktiv försäljning och kundvård. Företaget startade i liten skala i Sverige 1993. Sedan dess har Prenax utvecklats till att bli en av de största aktörerna på marknaden för prenumerationsförmedling. Prenax erfarenhet är att företag ofta har problem att få överblick över sina prenumerationer. Det är ett tidskrävande arbete och fakturahanteringen är kostsam. Prenax fokuserar på att hjälpa kunderna med just administrationen. Företaget ligger långt fram i IT-utvecklingen och lanserar nu successivt ett nytt system för prenumerationshantering på de olika marknaderna. Med Prenax får kunderna en enda kontaktpunkt för tidningar och tidskrifter från hela världen. Det ger dem total kontroll över sina prenumerationer och kostnaderna för dem. Prenax samlar också ihop förlagens fakturor och förser sina kunder med en samlingsfaktura per månad. Prenax kunder kan själva se över och göra ändringar i sina prenumerationer på Prenax webbtjänst. Prenax ledning Efter att ha etablerat bolaget i nya länder organiseras nu Prenax för att driva en framgångsrik verksamhet på alla fem marknader. Personal har rekryterats till alla bolag och moderbolaget Prenax Global har samlat vissa funktioner centralt för att stödja dotterbolagen. Prenax har nu totalt cirka 90 anställda. Prenax Global Koncernchef är Rutger Vannerus. Han är tillika vd för Prenax USA, som är förlagt till San Francisco. Rutger startade Prenax tillsammans med sin bror Jerker 1993. Själv tog han steget från IBM och började arbeta heltid på Prenax året därpå. Vice vd är Göran Martinsson, tidigare bland annat vd för Stille-Reison AB och för Lux i Brunei och Shanghai. Finanschef är Joakim Lagerman, som senast kommer Origin där han var Finanschef för Norden. Ansvarig för förlagskontakter är Zuzana Helinsky, som har börjat på Prenax efter 21 år hos branschkollegan Bibliotekstjänst, där hon bland annat byggde upp och var chef för prenumerationsverksamheten. IT-chef är Jerker Vannerus, som var med och startade Prenax redan 1993. Ansvarig för Nya affärer, det vill säga att vidareutveckla Prenax koncept och samarbete med andra företag, är Johan Wennborg, som fram till nu varit vd för Prenax Sweden. Kommunikationsansvarig är Thomasine Hindmarsh, tidigare chef för Utrikesdepartementets EU-information. Dotterbolagen I samtliga länder finns nu personal inom försäljning, kundvård och ekonomi. Som vd för Prenax Sweden tillträder nu Jacob Laurin, senast ansvarig för att etablera Prenax i Frankrike, Tyskland och Storbritannien. Prenax Sweden har en mycket viktig roll i att bistå de nya länderna. Jacob Laurin har tidigare bland annat varit vd för svenska Radio NRJ och för Lux i Brunei och Singapore. Prenax Germany har fått en tysk chef i Andreas Siemoneit, medan Prenax United Kingdom leds av engelsmannen Robbie Frazer. Rekrytering pågår av vd till Prenax France. Tills vidare kvarstår Jacob Laurin som chef för Prenax France. Rutger Vannerus, vd för Prenax Global kommenterar: -Nu satsar vi på att de nya dotterbolagen ska bli vinstgivande. Prenax har fungerat bra i Sverige och efter bara några månader är vi faktiskt igång och fakturerar i de nya länderna. Det är förstås enormt tillfredsställande att se att Prenax idéer går hem också på andra och större marknader. För mer information kontakta: Rutger Vannerus Vd och koncernchef Prenax Global AB rutger.vannerus@prenax.com Tel: 070-431 01 01 alt. +1-415-354-4001, +1-415-902-4101 Thomasine Hindmarsh Kommunikationsansvarig Prenax Global AB thomasine.hindmarsh@prenax.se Tel: 08-564 102 09, 070-43 102 09 Prenax Global AB är moderbolag i Prenax-koncernen. Verksamheten bedrivs i helägda dotterbolag i Frankrike, Sverige, Storbritannien, Tyskland och USA. Prenax erbjuder en outsourcingtjänst för hantering av prenumerationer, som bygger på starka kundrelationer och användarvänliga webbverktyg. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001107BIT00730/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001107BIT00730/bit0002.pdf