Få svenskar överger välgörenhet i jul

Report this content

En ny stor undersökning visar att många svenskar förbereder sig för en sparsam jul. Lyckligtvis är välgörenhet en av de sista sakerna som drabbas. Det verkar faktiskt som att vi blir mer solidariska i kristider. Samtidigt som klapparna blir färre och billigare överger bara 12 procent av svenskarna tanken på att skänka pengar till välgörenhet. 9 procent uppger att de skänker mer i år.

Mer än fyra av tio svenskar säger att deras jul kommer att påverkas av inflation och stigande priser med en lägre budget för julfirande som följd. Det är framförallt på julklappar som svenskarna sparar in på i år genom att köpa färre, hitta klapparna på rea eller köpa billigare klappar eller rent av på second hand. Att dra in på välgörenhet ligger längst ner på sparlistan. Det framgår av en ny studie utförd av YouGov för Presentbolaget.

12 procent uppger att de kommer att skänka mindre till välgörenhet som ett sätt att hushålla med julbudgeten. Minst benägna att kapa välgörenhetskontot är svenskar i åldern över 65 år, där endast 6 procent uppger att de kommer att skänka mindre till välgörenhet i år.

Svensk Insamlingskontroll ser en fortsatt vilja att hjälpa i nöd under julen

Lena Hörnblad, kanslichef på Svensk Insamlingskontoll bekräftar att generositeten är hög i år, trots ett bistert ekonomiskt läge.

– Vi ser att det trots svåra ekonomiska tider finns en stor generositet bland privatpersoner och företag i Sverige. Det finns ett stort engagemang för att stötta människor som drabbats av krig och katastrofer men även hemlösa och andra som drabbats av det tuffare ekonomiska läget här i Sverige. Vi ser också en ökning av antalet organisationer som efterfrågar den kvalitetsstämpel som 90-kontot och vår kontroll innebär.

Ja, jag fick den och vill gärna vara med i år igen. Jag skulle bara fundera på ändring av citat och funderar på något om att givarna gärna vill stötta familjer som drabbats av krig och katastrofer men även hemlösa och andra som drabbats av det tuffare ekonomiska läget här i Sverige.

Regionala skillnader i viljan att ger mer till välgörenhet i år

Det finns en del regionala skillnader kring hur svenskarna förhåller sig till välgörenhet när många upplever att man generellt har mindre pengar i den egna plånboken.

Halland är det län där flest uppger att de kommer att ge mer till välgörenhet. Andra län där man i stor grad ökar bidragen i år är Stockholm, Sörmland och Värmland.

Län där man håller hårdare i plånboken och inte ökar sin välgörenhets budget är Jämtland, Kalmar, Örebro, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten.

Skåne är det län där flest anger att de kommer att ge mindre till välgörenhet i år. Det gör man även i Jönköping, Västra Götaland, Kronoberg och Jämtland.

Var tredje svensk ger aldrig pengar till välgörenhet under julen. En bit över snittet av respondenter som inte ger julpeng till välgörenhet är boende i Halland, Gävleborg, Jämtland och Västernorrland

Med tanke på världsläget – kriget i Ukraina, högre priser och inflation – hur kommer det att påverka hur du ger till välgörenhet i jul?

Ger mer

Västerbottens län

Norrbottens län

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av YouGov på uppdrag av PresentBolaget i Norge, Danmark och Sverige med 1 000 respondenter i varje land.

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Pallin, presskontakt, +46 708-114 115
fredrik@pallin.net