Hälften av Sveriges husdjur kan förvänta sig en julklapp

Report this content

Det visar sig att julklappar inte bara är något för människor i Sverige. En ny undersökning av YouGov för Presentbolaget avslöjar att det kommer att ligga en julklapp till husdjuret under hälften av alla djurägares julgran runt om i landet.

I Presentbolagets årliga julundersökning svarar hälften av alla djurägare att deras pälsklädda älsklingar också kan räkna med en klapp

– Djur är en del av familjen, och den här trenden speglar precis det. Det visar den kärlek och omsorg vi har för våra husdjur, säger Presentbolagets grundare, Nikolai Kiim

– Julklappen till husdjuret är mer än en enkel gest; den är en hyllning till det speciella bandet mellan ägare och djur. Och vi får inte glömma att för vissa är djur det mest trogna sällskapet under helgerna, fortsätter Nikolai.

Presentbolaget, Nordens ledande leverantör av julklappar, har undersökt traditioner, vanor och attityder inför julen i Sverige, Norge och Danmark sedan 2017. Under ett antal år har företaget då och då upplevt efterfrågan på saker till familjens husdjur.

– För några år sedan började vi få lite förfrågningar från kunder som bad om olika saker till djuren. Därför bestämde vi oss för att undersöka fenomenet lite mer ingående. Hittills har vi bara ett fåtal produkter riktade till husdjur, men när de uppenbarligen är en del av julen för så många är det något vi vill titta närmare på, säger Presentbolagets grundare, Nikolai Kiim.

Han menar att den stora kärleken till husdjur är en del av en övergripande trend som handlar om att prioritera det nära i en värld som ibland kan verka splittrad och skrämmande.

– Våra undersökningar visar ofta att trots ekonomiska kriser, osäkerhet och en föränderlig värld så prioriterar befolkningen jultraditioner högt. Ofta ser vi också till exempel att gåvorna växer i storlek, både när ekonomin går bra och när det är mer bistra tider. Familjen representerar det nära och för många svenskar är djuren en del av familjen, så det är kanske inte så konstigt, säger Nikolai Kiim.

Den automatiska husdjursmataren från Murphy Copenhagen är en av Presentbolagets relativt få produkter som riktar sig direkt till djurälskande kunder. Den första sändningen var slutsåld, men företaget har redan fått hem ett större parti, och räknar med att det kommer att räcka för årets efterfrågan.

Foto: PresentBolaget

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av YouGov på uppdrag av PresentBolaget i Norge, Danmark och Sverige med 1 000 respondenter i varje land. Presentbolaget har undersökt skandinavernas syn på julen sedan 2017.

För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Pallin, presskontakt, +46 708-114 115
fredrik@pallin.net
Pressrum: https://news.cision.com/se/presentbolaget

Om PresentBolaget
GaveFabrikken är Skandinaviens största aktör inom julklappar till företagsmarknaden och finns representerade i Norge, Danmark och Sverige (under varumärket PresentBolaget).

PresentBolaget lever för att sälja gåvor, tänka gåvor och kunna gåvor. Vi ser gåvan som en stark symbol för relationen mellan människor. Därför ser vi gåvor som mer än bara ”prylar”.

PresentBolaget har levererat gåvokoncept till skandinaviska företag sedan 2008, och med mer än 1 000 000 julklappar levererade varje år är vi Skandinaviens största leverantör. Bolaget omsatte 2022/2023 över en halv miljard SEK.