Kanelbullebyrån är Pressbyråns nya namn

Pressbyrån byter namn och satsar på mellanmål. Idag går startskottet för Pressbyråns nya satsning där ett antal butiker i hela Sverige får nya namn och skyltar. Namnbytet ingår i Pressbyråns växande förkärlek för mellanmål, där allt från en glass till en ostsmörgås ingår. Inför satsningen har Pressbyrån även undersökt svenska folkets mellanmålsvanor.

Pressbyrån är ett av Sveriges kändaste varumärken och i över 100 år har Pressbyrån hetat just Pressbyrån, men när många av de 4,6 miljoner som passerar sin butik nästa gång kommer de att mötas av Kanelbullebyrån, Glassbyrån, Bananbyrån, Ostsmörgåsbyrån, Korvbyrån och Mellanmålsbyrån. Omskyltningen började i fredags och på nätet är diskussionerna i full gång: ”Är det fejk eller på riktigt, ska de heta bananbyrån?”. – Denna satsning gör vi med glimten i ögat för att visa på att vi har mellanmål för alla smaker och för att utmana den traditionella bilden av mellanmålet. Vi vill visa att ett mellanmål kan vara så väldigt många saker, allt ifrån en kexchoklad till en ostmacka, men också en yoghurt, en bulle, ett äpple, en banan eller kaffe och tidning. Mellanmålet kan vara ett energitillskott eller en njutning eller båda saker samtidigt; vi vill att valet ska vara fritt för kunden, säger Mariette Kristenson, Marknadschef på Pressbyrån. Mellanmålssatsningen kommer att synas i samtliga butiker och på nya samlingssidan www.mellanmålsbyrån.se kan man tycka till om vad som är ett mellanmål, och även vinna mellanmål till sig själv och sina vänner. Där hittar man dessutom de datum när mellanmålsprodukter samplas vid de namnbytta butikerna. En banan med Kronprinsessan Victoria på en parkbänk Inför mellanmålssatsningen har Pressbyrån i samarbete med undersökningsföretaget YouGov tagit tempen på svenskens mellanmålsvanor. 1 031 personer mellan 18–74 år tillfrågades om hur ofta, vad, tillsammans med vem, var och när de helst äter sitt mellanmål. Vinnare med bred marginal blev en banan med Kronprinsessan Victoria, på en parkbänk på eftermiddagen. Vidare visade undersökningen att hela 98 procent av svenskarna äter mellanmål, att 33 procent av kvinnorna gärna äter mellanmål två gånger per dag, att personer i norra Sverige föredrar Helena Jonsson före Kronprinsessan Victoria och att nybakade kanelbullar är populära som mellanmål i södra Sverige. Obs! Se bifogad undersökning för resultaten i detalj. Följande Pressbyråer döps och skyltas om under veckorna 9–12: Stad Plats Namn Göteborg Centralstation Korvbyrån Göteborg Götaplatsen Kanelbullebyrån Karlstad Centralstation Kanelbullebyrån Linköping Universitetet Korvbyrån Lund Centralstation Korvbyrån Malmö Centralstation Bananbyrån Stockholm Centralstation Ostsmörgåsbyrån Stockholm Fridhemsplan (t-bana) Mellanmålsbyrån Stockholm Gullmarsplan Glassbyrån Stockholm Medborgarplatsen (t-bana) Kanebullebyrån Stockholm Odenplan (t-bana) Bananbyrån Stockholm Tekniska Högskolan (t-bana) Mellanmålsbyrån Stockholm Universitetet (t-bana) Glassbyrån Stockholm Östermalmstorg (t-bana) Korvbyrån Sundsvall Esplanaden Mellanmålsbyrån Uppsala Stora Torget Bananbyrån Västerås Centralstation Korvbyrån Örebro Storgatan Glassbyrån