Pressbyrån säljer mustascher till förmån för kampen mot prostatacancer

Under hela maj kommer landets drygt 320 Pressbyråer att sälja Cancerfondens ”Mustasch-pin” till förmån för kampen mot prostatacancer. Varje pin, som finns att köpa i butik från och med den 1 maj, kostar 25 kronor vilket går oavkortat till Mustaschkampen. I samarbete med dryckesleverantören Vitamin Well, bidrar Pressbyrån även med en krona per såld flaska till Cancerfondens insamling.

För andra året i rad medverkar Pressbyrån i Cancerfondens kamp mot prostatacancer, Mustaschkampen. Syftet med kampanjen är att öka kunskapen om sjukdomen och samla in pengar till forskningen. Pressbyråns engagemang i kampen mot cancer innefattar även Rosa Bandet och under 2007 och 2008 har Pressbyrån sammanlagt bidragit med 1 550 000 kronor till Cancerfonden.

– Prostatacancer behöver uppmärksamhet och stöd och vi är stolta över att kunna bidra. Våra köpmän visar ett stort engagemang i frågan och lägger mycket tid och kraft på detta ideella arbete. Jag hoppas och tror att våra kunder kommer att hjälpa till genom att köpa Mustasch-pins i någon av alla våra butiker från norr till söder, säger Mariette Kristenson, marknadschef på Pressbyrån.

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform. Nära 9 000 män fick år 2007 diagnosen prostatacancer och cirka 2 500 män dör årligen av sjukdomen. Ett stort problem är att många har svårt att tala om sjukdomen och sjukdomstillståndet och att de ofta väntar med att uppsöka läkare.

– Det är oerhört glädjande att Pressbyrån med sitt riksomfattande nätverk av butiker vill ställa upp för andra året i rad i vår kamp mot prostatacancer. De bidrar inte bara med pengar till forskningen, utan hjälper också till att sprida information om Sveriges vanligaste cancerform, säger Dan Tavares, Cancerfondens biträdande generalsekreterare.

En krona per såld Vitamin Well på Pressbyrån går till kampen mot prostatacancer
Utöver försäljningen av Mustasch-pins bidrar Pressbyrån i samarbete med dryckesleverantören Vitamin Well ytterligare till Mustaschkampens insamling. Under vecka 21 och 22 går en krona per såld flaska till Cancerfonden.

– Pressbyrån är en av våra främsta återförsäljare och genom att samarbeta på detta sätt hoppas vi att kunna bidra så pass mycket att det gör en skillnad, säger Martin Bunge-Meyer, PR-ansvarig på Vitamin Well.

Pengarna från Mustaschkampen går till informations- och kunskapsspridning om sjukdomen, prostatacancerforskning samt prostatarelaterad grundforskning. För mer information om prostatacancer och Mustaschkampen, se www.cancerfonden.se/mustaschkampen.