LRF utvecklar egen Internet-portal:

Report this content

LRF utvecklar egen Internet-portal: Sveriges största marknadsplats för lantbrukare LRF har utvecklat en skräddarsydd elektronisk marknadsplats för Sveriges alla lantbrukare. I dagarna får 40 000 medlemmar information om den nya portalen. - Vi är övertygade om att bönderna kan spara mycket pengar genom effektivare affärer. Lantbruket med 100 000 småföretagare över hela landet passar perfekt för e-handel, säger Leif Zetterberg, VD i Lantbrukarnas Riksförbund. Marknadsplatsen lrf.se är Sveriges enda heltäckande portal för lantbrukare. Innehållet är utformat i nära samarbete med medlemmarna och webplatsen samverkar med ett stort antal företag och organisationer i branschen. - För oss är det naturligt att våra medlemmar ska kunna utnyttja den senaste Internet-tekniken och e-handeln. Nu har vi skapat en bra möjlighet att utveckla dessa affärer. Vi hoppas att de verkligen inser vilka stora fördelar som den digitala handelsplatsen ger, säger Leif Zetterberg. Det här är ett lika stort steg som när vi gick från häst till traktor. Jordbrukarna omsätter stora pengar. Genom effektivare inköp finns det mycket pengar att spara. För att öka intresset för Marknadsplatsen lrf.se skickar LRF nu ut en "grön låda" till 40.000 svenska bönder. Den innehåller en cd-skiva och en bok som ger information om den nya portalen och en guide som pekar på möjligheterna med Internet. Varannan svensk bonde använder Internet. Årets Lantbruksbarometer visar att redan idag var femte lantbrukare beställer varor över Internet, vilket är en fördubbling på ett år. 65 procent av lantbrukarna har tillgång till dator på gården Årets undersökning visar också små skillnader beroende på ålder. I och med Marknadsplatsen lrf.se kommer allt som lantbrukarna är intresserade av att finnas på ett och samma ställe. Här kan man köpa och sälja, lägga bud på auktioner, beställa, gå till banken, skaffa egen e- postadress, få råd och tips, kolla kalender för möten och mässor, hämta kalkylprogram, läsa branschnyheter, få svar på frågor, lägga upp eget adressregister, chatta med likasinnade och mycket mera. Beslutet om att bygga den nya portalen togs av LRF förra våren. Den invigdes i oktober och har sedan utvecklats kontinuerligt. - Intresset är mycket stort. Vi räknar med att ha Marknadsplatsen lrf.se har 10 000 användare innan sommaren, säger Mats Karlsson,VD för Greenbiz, LRFs nystartade IT-bolag som ansvarar för Marknadsplatsen lrf.se Adressen till Marknadsplatsen lrf.se är http://lrf.se För ytterligare information om Marknadsplatsen lrf.se, kontakta Mats Karlsson, VD Greenbiz, 0705-98 85 72 eller David Svedberg, marknadsansvarig Greenbiz, 0705-34 38 15. Här följer några av de många tjänsterna som finns på Marknadsplatsen lrf.se. · Nyheter om livsmedelsindustrin - dessa nyheter kommer från Land Lantbruk och ATL samt från från Foodwire, som är speciellt inriktade på vad som händer inom svensk livsmedelsindustri. · e-handel - 67 företag finns idag anslutna till Marknadsplatsen lrf.se. De säljer allt från arbetskläder till lastmaskiner, traktorer, dvärgkaniner, utsäde och färdiga gräsmattor. Även postorderföretag finns representerade. Rådgivning, tjänster - bidragskalkyler som kalkylerar lönsamhet mellan olika grödor och andra produktionsgrenar i olika delar av landet , databas för driftplanering för jord, skog, trädgård, animalieprodukter, byggnader och maskiner. Lediga jobb - här kan man både söka jobb och hitta nya medarbetare. Auktioner - traktorer, elmotor, hjulgrävare, såmaskin, växelplog, flygel, bänkpris, höräfsa eller industridäck. Listan på föremål som auktioneras ut kan göras hur lång som helst. Ekoweb - är en ny sajt för ekologisk produktion och handel. Länkguiden - här finns 100-tals länkar som handlar om praktiskt lantbruk eller andra intresseområden för bönderna. Kalender - med alla möten, årsstämmor, mässor och annat runt hela Sverige. Frågelåda - där medlemmarna kan fråga om allt som rör jord- och skogsbruk. Frågorna skickas vidare och besvaras av olika experter och företag. Begagnatbanken - är kopplad till Lantbrukets affärstidning och har över 2000 produkter i lager. Köp och sälj - är ett marknadstorg för varor och tjänster,kopplad till Land Lantbruk. Gårdar till salu - där man kan välja mellan närmare 100 gårdar. Fakta om Internet-användningen hos svenska bönder. Nästan varannan svensk bonde använder nu Internet. Årets Lantbruksbarometer redovisar en starkt ökad användning av dator och Internet i lantbruket. E-handeln ökar också. Var femte lantbrukare beställer varor över Internet, vilket är en fördubbling på ett år. Hela 65 procent av lantbrukarna har nu tillgång till dator på gården Var femte lantbrukare med Internet kopplar upp sig varje dag och 42 procent en gång i veckan. Nästan hälften av lantbrukarna betalar räkningar och utför banktjänsten med hjälp av datorn, nästan en fördubbling på ett år. Årets undersökning visar också små skillnader beroende på ålder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT00130/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/26/20010426BIT00130/bit0002.pdf