ProCountor går med i Pretaxkoncernen

Båda parterna får betydande strategiska fördelar

ProCountor går med i Pretax, som är den största koncernen inom ekonomi- och löneförvaltning i Nordeuropa. ProCountor erbjuder en komplett IT-systemtjänst för ekonomi- och löneförvaltning på internet. Tjänsten används av nästan två tusen företag. Bolagets nyckelpersoner fortsätter som aktieägare i företaget.

Pretaxkoncernens internationella marknadsföringsnamn är Accountor Group. Koncernen levererar heltäckande ekonomiförvaltningstjänster, som omfattar bokföring, köp- och försäljningsfakturering, löneberäkning samt handläggning, dokumentering och övervakning av resekostnader i företag av alla storlekar i åtta länder. Företaget har egen verksamhet i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Holland, Tyskland, Ryssland och Ukraina, och via partner även i England och Baltikum.

ProCountors omsättning 2010 uppskattas uppgå till cirka 1,5 miljoner euro medan rörelsevinsten förväntas vara 300 000 euro. ProCountor fungerar i Esbo. Företaget har 16 anställda.

Accountor Groups programvarutjänster utgörs av ProCountor, samt av Mepco, som införlivades med gruppen i januari tillsammans med enheterna TyövuoroVelho och Mara-Plan. TyövuoroVelho bedriver i likhet med ProCountor SaaS-verksamhet (Software as a Service), medan Mepco och Mara-Plan levererar IT-system. Den sammanlagda omsättningen för dessa enheter uppskattas överskrida 12 miljoner euro 2011. Datasystemen omfattar heltäckande internetbaserad ekonomi- och affärsstyrning på Microsofts AX-plattform, programvaror för CMR, löne- och personalförvaltning samt lösningar för planering av arbetsskift.

"Vår outsourcingaffärsverksamhet är bara en kund för våra IT-systemenheter, även om den är stor. Vi är övertygade om att vi på detta sätt på ett väsentligt sätt kan stärka IT-systemens konkurrenskraft, vilket gynnar alla våra IT-systemkunder – även de av våra kunder som tillhandahåller tjänster för outsourcing. Leverans av programvaror som tjänst är i sin tur en inspirerande global trend, som det är bra att vara med i", konstaterar Asko Schrey, VD för Accountor Group.

"Vi får en ny kund och större resurser att satsa på SaaS-branschen, som hela tiden utvecklas. Över hundra revisorsbyråer i Finland har redan skaffat sig beredskap för framtiden genom att bedriva ProCountor-samarbete med sina kunder. Vi vill i fortsättningen utveckla detta samarbete ytterligare. Tack vare Pretax har vi redan kunnat skapa ett omfattande internationellt kontaktnätverk och fått en detaljerad bild av utvecklingen i branschen även utomlands", säger ProCountors VD Raimo Vaalasranta, som utvecklat företaget i nästan tio års tid.

Ytterligare information:

Asko Schrey, VD för Pretaxkoncernen

Tfn: +358 (0)40 5001655

E-post: asko.schrey@pretax.net

Raimo Vaalasranta, VD för ProCountor

Tfn: +358 (0)40 7675440

E-post: raimo.vaalasranta@procountor.com

Pretax Yhtiöt är norra Europas största serviceföretag inom ekonomi- och löneförvaltning. I höst fyllde bolaget 66 år. Vi är föregångare inom digitalisering av ekonomiförvaltningen. Vårt uppdrag är att erbjuda kunderna frihet att uppnå framgång: att producera information för beslutsfattning med hjälp av effektiva tjänster. I dag har 15 000 företag och organisationer helt eller delvis lagt ut sin ekonomiförvaltning på oss. Vi är verksamma i Norden, Holland, Baltikum, Ryssland och Ukraina. Vi har 1 400 experter i vår tjänst. Av dem arbetar 850 på våra verksamhetsställen runt om i Finland. I sin internationella affärsverksamhet använder Pretax marknadsföringsnamnet Accountor Group.

ProCountor International Oy utvecklar och levererar SaaS-lösningar för ekonomi- och affärsstyrning samt för löne- och personalförvaltning. ProCountors lösningar inspirerar kunderna med sin lättillgänglighet och de omfattar välplanerade möjligheter till arbetsfördelning mellan företaget och dess outsourcingpartner.

www.pretax.net

www.accountorgroup.com