ALECTA OCH PREVIA SAMARBETAR OM CHEFSUTBILDNING

Alecta och Previa inleder ett strategiskt samarbete för att minska sjukfrånvaron. Alectas kundföretag erbjuds nu Previas arbetsmiljödiplomering av chefer.

Previa har beprövade metoder för att genom insatser på organisationsnivå få effekt på ett företags kostnader för ohälsa. Chefer som blir diplomerade i arbetsmiljö får kunskap om hur de kan driva ett strategiskt och resurseffektivt arbetsmiljöarbete som skapar förutsättningar för hälsosamma och lönsamma arbetsplatser.

Alecta har idag 27 000 kundföretag och arbetar aktivt med stödjande åtgärder för att så långt som möjligt minska sjukfrånvaron. Utgångspunkten är att satsningar på hälsa bland kundföretag minskar kostnader och ökar lönsamheten parallellt med ett ökat välbefinnande.

- Arbetsmiljödiplomering är ett bra sätt för företag att kraftsamla och bygga kunskap kring vilka åtgärder som kan leda till friskare företag och ökad lönsamhet, säger Peter Norén, försäljningschef på Previa.

- Vi genomför årligen ungefär 120 projekt kring hälsa i samarbete med våra kunder. Vår erfarenhet är att långsiktiga åtgärder i våra kundföretags organisation ger goda effekter, säger Marjut Lundström, gruppchef på Hälsa & Välfärd Alecta.