Förkortad arbetstid gav inte bättre hälsa

Aktuellt från Previas forskningssamarbeten

En ny studie från Stockholms Universitet har inte kunnat visa några positiva samband mellan arbetstidsförkortning och bättre hälsa. Doktoranden Ulrica von Thiele, psykolog vid Previa, har följt cirka 100 anställda inom hemtjänst och servicehus i Stockholms kommun Under 18 månader fick de anställda fyra timmar kortare arbetstid per vecka samt ytterligare tre timmar för kompetensutveckling och friskvård på arbetstid, enligt den sk Toyota-modellen. ”Arbetstidsförkortning innebär stora direkta kostnader. Därför måste dessa kostnader kunna ställas mot förbättrad hälsa och ökat välbefinnande. Vårt forskningsprojekt har dock inte kunnat visa några sådana effekter”, säger Ulrica von Thiele, psykolog vid Previa och doktorand vid Psykologiska institutionen vid Stockholms Universitet. För att utvärdera hur deltagarnas hälsa, välbefinnande och upplevelse påverkades av arbetstids-modellen deltog de i hälsoundersökningar och svarade på enkätfrågor vid tre tillfällen: innan den nya modellen infördes, efter sex månader och efter tolv månader. De anställdas svar jämfördes med andra anställda i hemtjänst och servicehus i samma kommun, som arbetade med traditionell schemaläggning av arbetstiden. ”De här resultaten pekar på att friska medarbetare handlar om friska organisationer – inte om mindre tid på jobbet, säger Hans Bergenheim, VD för Previa. ”Friska företag är mer lönsamma. Previas ambition är att ständigt utveckla bättre metoder som leder till mätbara förbättringar i våra kunders organisationer. Därför är forskningssamarbeten viktiga för oss”, avslutar han. Forskningsprojektet har bedrivits och utvärderats som ett samarbete mellan Previa och Psykologiska Institutionen vid Stockholms Universitet. Projektet har också fått ekonomiskt stöd från FAS (Forskningsrådet för Arbetsliv och Socialvetenskap) och Kompetensfonden, Stockholms Kommun. Utvärderingsrapporten som helhet kan laddas ned från Previas hemsida. (www.previa.se)