VD-skifte i Previa – Hans Bergenheim ny VD

Styrelsen för Previa AB avser att utse Hans Bergenheim, 45, till ny verkställande direktör fr.o.m. den 1 augusti. Hans Bergenheim efterträder Åsa Rödén som lämnar Previa under juni månad.

– Det händer mycket f n inom företagshälsovården, vilket innebär ökade krav och möjligheter för ett bolag som Previa. Under Hans Bergenheims ledning kan Previa ytterligare utveckla sitt marknadsledarskap. Skilda uppfattningar om Previas tempo och fortsatta inriktning mellan styrelsen och VD Åsa Rödén gör att styrelsen valt denna lösning. Åsa Rödén har gjort förtjänstfulla och viktiga insatser för Previa under sin VD-tid, bl a genom att utveckla nya tjänster och stärka Previas rådgivande roll gentemot kunderna, säger styrelseordförande Lennart Kalén i en kommentar. – Hans Bergenheim har en gedigen ledarskapserfarenhet och erfarenhet av framgångsrikt arbete kring hälsa och arbetslivsområdena. Hans har vidare stor erfarenhet från tjänstesektorn och kvalificerat arbete inom såväl service som tjänsteutvecklingsområdet. Det är egenskaper och erfarenheter som vi anser kommer att vara till stort gagn för Previas fortsatta utveckling, säger Lennart Kalén. Hans kommer närmast från befattningen som marknadsdirektör och ansvarig för Alectas tjänstepensionsverksamhet. Denna funktion omfattade även ansvaret för Alectas hälsaverksamhet. Hans har tidigare även varit VD för Ikanobanken. Previa med en omsättning på drygt 800 miljoner kronor är marknadsledande inom företagshälsovård i Sverige. Previa erbjuder, med fokus på att öka våra kunders lönsamhet och utvecklingskraft, ett komplett utbud av tjänster inom hälsa, arbetsmiljö och ledarskap. Vi ser fram emot ett spännande och framgångsrikt år. För vidare information: Lennart Kalén, styrelsens ordförande, telefon 070 536 2600 AB Previa | Postadress: Box 4080, 171 04 Solna | Besöksadress: Hemvärnsgatan 8 | Telefon: 08 627 43 00 | Fax: 08 627 43 99 Organisationsnummer: 556235-1907 | E-post: info@previa.se | www.previa.se