Delårsrapport januari–juni 2024 – Pricer AB

Ett nytt kvartal med starkt kassaflöde och lönsamhetsutveckling

Andra kvartalet 2024
• Nettoomsättningen uppgick till 644,0 MSEK (687,2), en minskning med 6,3 procent jämfört med samma kvartal föregående år.
• Rörelseresultatet ökade till 48,5 MSEK (-0,3), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 7,5 procent (0,0).
• Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar ökade till 66,4 MSEK (14,6).
• Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till 68,9 MSEK (19,0).
• Orderingången var 497,5 MSEK (678), en minskning med 26,6 procent jämfört med samma kvartal föregående år.
• Orderstocken uppgick till 490 MSEK (626), varav merparten avses levereras under tredje och fjärde kvartalet 2024.
• Kvartalets resultat ökade till 42,3 MSEK (-15,8).
• Resultat per aktie före utspädning var 0,26 SEK (-0,14).
• Resultat per aktie efter utspädning var 0,26 SEK (-0,14).

Vd och koncernchef Magnus Larsson kommenterar
Det är mycket glädjande att även i årets andra kvartal kunna rapportera att det långsiktiga arbete som gjorts för att förbättra bolagets lönsamhet innebär en fortsatt förbättring av bruttomarginal, rörelseresultat och nettoresultat jämfört med tidigare kvartal. I kvartalet vann vi också en högst strategisk affär då en ledande nordamerikansk dagligvaruhandlare gjorde en första beställning av vår SaaS-lösning Pricer Plaza och fyrfärgsetiketter för fulla butiksinstallationer i 50 av sina 1500 butiker, vilket innebär marknadens största installation av fyrfärgsetiketter i Nordamerika hittills.

Senarelagda beställningar påverkar orderingången
Kvartalets orderingång uppgick till 498 MSEK (678). Den lägre orderingången är en effekt av att förväntade beställningar från två av våra största kunder senarelagts till efter sommaren. Vi har pågående diskussioner med båda och räknar med en god orderingång under hösten då båda kunderna har behov av en fortsatt respektive accelererad butiksdigitalisering. Jämfört med förra året ser vi att orderingången i Frankrike och Sverige mattas av något, vilket kompenserats av ökad orderingång i Nordamerika, Norden och Italien.

Nettoomsättningen om 644 MSEK (687) i kvartalet innebar en minskning om 6 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Liksom orderingången påverkas nettoomsättningen av senarelagda beställningar, även om det kompenserades av hög omsättning på ett flertal marknader. Bland våra topp-tio kunder omsättningsmässigt, var sex olika försäljningsområden representerade, där bland annat Oceanien växer kraftigt som ett resultat av starkt säljarbete och stort intresse för vår SaaS-lösning Pricer Plaza och fyrfärgsetiketter.

Marknaden växer då handlarna går från ord till handling
På den nordamerikanska marknaden ser vi hur intresset för och behovet av butiksdigitalisering fortsatt ökar. Större aktörer på marknaden går från ord till handling. Ovan nämnda strategiska order under det andra kvartalet är ett tydligt tecken på det. De förändringar vi gjort inom vår nordamerikanska organisation har gett avtryck snabbare än förväntat men behöver tid för att få full effekt. I Storbritannien deltog vi en mycket bra mässa i april och ett stort antal av ledande butikskedjor har påbörjat det strategiska arbetet med att utvärdera, planera och budgetera för digitalisering av sina butiker under de kommande åren. Vi ser också hur fyrfärgsetiketter efterfrågas i volym på allt fler marknader då det ger våra kunder betydligt bättre möjligheter att skapa intresse och uppmärksamhet i butiken. För vår del innebär det en fördelaktigare produktmix och möjligheter till stärkt bruttomarginal.
För att möta behovet av fyrfärgsetiketter i Europa och Nordamerika, börjar vi under hösten även producera dem i Tyskland och ser fram emot att i fjärde kvartalet leverera volymer av dessa ”Made in Germany”.

Koncernens tredje högsta rörelse- och nettoresultat någonsin
Trots en, vad vi bedömer, kortsiktig nedgång i orderingång och omsättning fortsätter vårt långsiktiga arbete att stärka lönsamheten tydligt att bära frukt. Kvartalets rörelseresultat steg till 48,5 MSEK (-0,3) och innebär en kraftig förbättring jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Detsamma gäller nettoresultat som steg till 42,3 MSEK (-15,8). Kvartalets förbättrade lönsamhet kommer från effektiv kostnadskontroll och en fortsatt förbättrad bruttomarginal som ökade till 22,8 procent (16,0) i kvartalet. Den stigande bruttomarginalen är en effekt av det långsiktiga arbete som startades 2022 och som fortsatt under 2024 och har dessutom i kvartalet påverkats positivt av en fördelaktig kund- och produktmix.

På god väg mot långsiktig konkurrenskraft och lönsam tillväxt
Vårt interna transformationsarbete fortlöper väl och som en del av vår förändringsresa har vi organiserat om verksamheten för att förtydliga ansvarsområden, roller och mandat. I den nya organisationen finns även en tydlig struktur och ägandeskap för vårt interna arbete med processer och automatisering för att säkerställa tillväxt utan att kostnaderna ökar i samma takt. Utöver detta följer vårt kostnadsbesparingsprogram plan och full effekt uppnås i början av tredje kvartalet. Vi har fortsatt att leverera ett starkt kassaflöde under kvartalet och  är nu på väg att nå en stabil plattform för att kunna nå våra långsiktiga finansiella mål; en årlig omsättningstillväxt i nivå med marknaden eller minst 15 procent och en rörelsemarginal som överstiger 8 procent.

Handelns förstahandsval
Vi har förmånen att verka på en marknad med den gynnsamma kombinationen låg penetrationsgrad och hög tillväxttakt. Ett ständigt ökande antal handlare, stora som små, på befintliga såväl som på nya marknader och segment, ser digitalisering av sina butikskedjor som kritisk för att hantera de utmaningar man står inför, bland annat personalbrist, inflation och konkurrens. Våra lösningar är en strategisk del av en investering i butiksdigitalisering och hjälper våra kunder att öka sin lönsamhet genom effektivisering, förbättrad kontroll och uppföljning, ökad försäljning samt bättre kundupplevelsen i butik. Som en av ledarna inom lösningar för butikskommunikation, ser jag synnerligen goda möjligheter för oss att skapa långsiktig konkurrenskraft, lönsam tillväxt och framöver bli handelns förstahandsval.

Magnus Larsson
Vd och koncernchef

Magnus Larsson, vd och koncernchef, 0704-316 851
Claes Wenthzel, tf CFO, 070-862 01 22

Denna information utgör insiderinformation som Pricer AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014 och Lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av Bolagets nyhetsdistributör, Cision, vid publicering av detta pressmeddelande.