East of England Co-op installerar Pricers digitala plattform i hela kedjan till ett värde av 50 MSEK

East of England Co-operative Society, en av de största regionala kooperativa butikskedjorna i Storbritannien, har tecknat avtal med Pricer för en installation av molnplattformen Pricer Plaza och digitala etiketter i alla mer än 120 dagligvarubutiker till ett värde av 50 MSEK.

I syfte att öka effektiviteten i sina drygt 120 butiker har East of England Co-op valt Pricers digitala lösning för automatisering och kommunikation samt de senaste fyrfärgsetiketterna. Installationen påbörjas i juni och enligt plan ska alla installationer vara slutförda under våren 2025.

Dagligvarubutikerna i östra England utrustas med en snabb och stabil plattform för uppdateringar i realtid samtidigt i alla butiker. Lösningen baseras på molnplattformen Pricer Plaza med en mjukvarulösning som gör att kedjorna centralt kan hantera och kontrollera prissättning, produktinformation och kampanjer på alla elektroniska hyllkantsetiketter i samtliga anslutna butiker. Med Pricer Plaza försvinner behovet av manuella uppdateringar och risken för fel minskar, vilket säkerställer korrekt information och gör verksamheten mer effektiv, samtidigt som butiksmedarbetarna kan fokusera på mer värdeskapande arbetsuppgifter.

Vi är oerhört glada över samarbetet med Pricer, vilket markerar en milstolpe i vårt arbete med att förenkla våra butiksprocesser. Samarbetet förändrar helt vårt sätt att arbeta med teknik för butikshyllorna, effektiviserar processer för våra medarbetare och förbättrar köpupplevelsen för våra medlemmar och kunder. Det är ett steg mot en framtid där vi förenklar och effektiviserar upplevelsen i butik för alla berörda, säger Sarah Steels, Chief Transformation Officer, East of England Co-operative Society.

– Det är oerhört glädjande att det intresse vi har sett på den brittiska marknaden nu materialiserar sig i form av storskaliga installationer. Högre minimilöner, inflation och brist på personal gör att behovet av att digitalisera butiker är oerhört stort. Det här är en strategiskt viktig affär med en dagligvarukedja i Storbritannien och Irland – en marknad som nu har börjat se fördelarna med butikslösningar baserade på digitala etiketter. Vi ser fram emot att få samarbeta med East of England Co-op och vara en viktig del av deras digitaliseringsstrategi för att effektivisera arbetet i butikerna och erbjuda kunderna en bättre köpupplevelse, säger Mats Arnehall, Chief Commercial Officer, Pricer.

Ordervärdet på cirka 50 MSEK inkluderar kostnaden för Pricer Plaza fram till slutet av 2027 och teknisk support, och tas upp i Pricers orderingång för första kvartalet 2024.

Peter Ward, Country Manager UK & Ireland, +44 736 826 03 43

Mats Arnehall, Chief Commercial Officer, +46 70-8108084

Denna information utgör insiderinformation som Pricer AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av Bolagets nyhetsdistributör, Cision, vid publicering av detta pressmeddelande.

Om East of England Co-op

East of England Co-op är en oberoende butikskedja i East Anglia med över 200 butiker och filialer runt om i Norfolk, Suffolk, Essex och Cambridgeshire.

East of England Co-op har betjänat samhället i över 150 år och ägs av dess medlemmar som består av kunder, kollegor och samhällsaktörer. East of England Co-op drivs enligt samma principer som Co-op Group och andra regionala kooperativ men är ett oberoende kooperativ.

För mer information, besök www.eastofengland.coop