Pricer bidrar till utvecklingen av hållbar elektronik genom Eurostars-finansierade samarbetsprojektet SELECT

Pricer AB medverkar i projektet SELECT (Sustainable Electronics for Energy Harvesting Applications) som har fått finansiering genom Eurostars-programmet, det största internationella finansieringsprogrammet för små och medelstora företag som samarbetar inom forskning och utveckling.

I projektet samarbetar ledande innovativa aktörer från hela Europa för att utveckla en skalbar plattform för teknik för utvinning av energi, så kallad energy harvesting, med målet att minska miljöpåverkan från elektronikkomponenter.

Som partner i SELECT-projektet fokuserar Pricer på att bana väg för utvecklingen av batterilösa elektroniska hyllkantsetiketter. Etiketterna kommer inte att drivas med vanliga batterier, utan designas för att kunna använda energi från tillgängligt inomhusljus. Den här utvecklingen kommer att bidra till en mer hållbar detaljhandel, minska behovet av batteribyten och minimera elektroniskt avfall.

Pricers medverkan i projektet ligger i linje med bolagets långvariga satsning på innovation och hållbarhet inom detaljhandeln. Genom att samarbeta med ledande aktörer med fokus på hållbarhet strävar Pricer efter att bidra till miljövänliga, kostnadseffektiva lösningar som möter de ökande kraven på hållbar elektronik.

– Vi är oerhört glada över att vara en del av SELECT-projektet och få samarbeta med några av de främsta innovativa företagen inom det här området. Projektet är ett viktigt steg framåt i vårt arbete med att utveckla hållbara, energieffektiva lösningar för våra kunder. Vi är övertygade om att den utveckling som sker i projektet kommer att få en positiv inverkan på lång sikt på både miljön och detaljhandeln, säger Chris Chalkitis, Chief Digital Officer på Pricer.

Fokus i SELECT-projektet ligger på att integrera olika banbrytande teknologier, bland annat mikrokontroller med mycket låg strömförbrukning (ONiO), solceller (Epishine), miljövänliga superkondensatorer (Ligna Energy) och helt återvinningsbara och biologiskt nedbrytbara PCB-laminat (Jiva Materials). Målet är att skapa en flexibel plattform för en rad olika IoT- och små elektronikkomponenter. Först ut är Pricers digitala etiketter och nästa generations fjärrkontroller från 4MOD Technology.

Chris Chalkitis, Chief Digital Officer, 0704-849 812

Magnus Larsson, vd och koncernchef, 0704-316 851